Kategori: Forbrukerkjøp

Tilbake til oversikten

Har jeg angrerett? Har jeg angrerett?

Mange tar kontakt og lurer på om de har angrerett i forbindelse med en kjøpsavtale som de angrer på.

Les innlegget
Hva gjør du ved ID-tyveri? Hva gjør du ved ID-tyveri?

Hvis noen har stjålet lommeboka di, må du anmelde tyveriet. Men det hender jo at personnummeret ditt kommer på avveie, uten at du er blitt frastjålet kort eller annet. Uansett må du gjøre det du kan for at identiteten din ikke misbrukes, i tillegg til å politianmelde identitetstyveriet.

Les innlegget
Noen ekstra flasker i bilen over grensen? Noen ekstra flasker i bilen over grensen?

Spørsmål om overtredelser av tollbestemmelsene handler for en stor del om hva det vil koste å bli tatt med for mye alkohol i handleposene på grensen. Her er en oversikt over foreleggenes størrelse om du blir tatt med for mye kjøtt, sigaretter eller alkohol på Svinesund.

Les innlegget
Har du planer om å kjøpe båt i sommer? Her er noen gode råd. Har du planer om å kjøpe båt i sommer? Her er noen gode råd.

En del båtkjøp ender i konflikt fordi kjøper og selger er uenige om hva som ble opplyst om båten før kjøpet. Mange av konfliktene kunne ha vært unngått dersom kjøper hadde undersøkt båten grundigere før kjøpet. Mange kjøper båt usett og stoler i for stor grad på selgers opplysninger. 

Les innlegget
Ikke gi samtykke til midlertidig førerkortbeslag Ikke gi samtykke til midlertidig førerkortbeslag

Vi mottar mange henvendelser om førerkortbeslag. Mange er ikke klar over at politiets saksbehandlingstid kan bli vesentlig kortere dersom du nekter å samtykke til at førerkortet inndras. 

Les innlegget
Ny advokatlov -  kun for advokatene? Ny advokatlov - kun for advokatene?

Advokattimer er for dyre. Opinion avdekket nylig kr 1.100 som smertegrensen hos folk flest. Dette er langt under snittprisen klienter betaler, ca kr 1.570 (jf. Bransjeundersøkelsen 2014). I lørdagens DN delte administrerende direktør i HELP, Johan Dolven, sine tanker om ny advokatlov.  

Les innlegget
Kjøper fra Østlandet møter bilselger i Troms: Uklokt ifølge  NAF Kjøper fra Østlandet møter bilselger i Troms: Uklokt ifølge NAF

Lang avstand mellom kjøper og selger gjør konflikter rundt kjøp og salg av bil vanskeligere å løse. Det klare rådet er derfor å handle bil i nærheten av der du bor.

Les innlegget
Bytterett og reklamasjon Bytterett og reklamasjon

De fleste butikker gir bytterett mot byttelapp eller kvittering. Disse korte videosnuttene forklarer rettighetene dine ved bytte og reklamasjon. Og vil du lese mer om hvilke rettigheter du har, anbefaler vi HELP-bloggens innlegg om temaet. 

Les innlegget
Bindende prisoverslag eller uforpliktende prisantydning? Bindende prisoverslag eller uforpliktende prisantydning?

Det er mye å tenke på når man skal pusse opp. De fleste ber om pristilbud, men ved mer komplekse oppdrag kan det være vanskelig for håndverkeren å gi noen fastpris. En løsning kan da være å innhente prisoverslag. Da er det viktig at partene avtaler skriflig om dette er et bindende prisoverslag eller en uforpliktende prisantydning.

Les innlegget
Når selger eller håndverker har dårlig økonomi Når selger eller håndverker har dårlig økonomi

Ikke sjelden opplever vi i HELP at våre kunder har kjøpt en bil eller håndverkertjeneste der selger eller håndverker sier de er på konkursens rand. Dette sier de sjelden på forhånd, men er noe de kommer med etter at det har oppstått problemer. Hvilke utfordringer skaper dette og hva gjør man? Hvordan kan man som forbruker unngå å havne i en slik situasjon?

Les innlegget