Kategori: Forbrukerkjøp

Tilbake til oversikten

Bytterett og reklamasjon Bytterett og reklamasjon

De fleste butikker gir bytterett mot byttelapp eller kvittering. Disse korte videosnuttene forklarer rettighetene dine ved bytte og reklamasjon. Og vil du lese mer om hvilke rettigheter du har, anbefaler vi HELP-bloggens innlegg om temaet. 

Les innlegget
Bindende prisoverslag eller uforpliktende prisantydning? Bindende prisoverslag eller uforpliktende prisantydning?

Det er mye å tenke på når man skal pusse opp. De fleste ber om pristilbud, men ved mer komplekse oppdrag kan det være vanskelig for håndverkeren å gi noen fastpris. En løsning kan da være å innhente prisoverslag. Da er det viktig at partene avtaler skriflig om dette er et bindende prisoverslag eller en uforpliktende prisantydning.

Les innlegget
Når selger eller håndverker har dårlig økonomi Når selger eller håndverker har dårlig økonomi

Ikke sjelden opplever vi i HELP at våre kunder har kjøpt en bil eller håndverkertjeneste der selger eller håndverker sier de er på konkursens rand. Dette sier de sjelden på forhånd, men er noe de kommer med etter at det har oppstått problemer. Hvilke utfordringer skaper dette og hva gjør man? Hvordan kan man som forbruker unngå å havne i en slik situasjon?

Les innlegget
Forbrukeres rettigheter ved forbrukerkjøp Forbrukeres rettigheter ved forbrukerkjøp

Mange av de store butikkjedene i Norge har interne retningslinjer som ikke er i samsvar med den norske forbrukerkjøpsloven. I håp om å kunne bidra til bedre opplysning rundt hvilke rettigheter du som forbruker har etter forbrukerkjøpsloven, ønsker vi å dele to eksempler på saker vi har behandlet om temaet.

Les innlegget
"Dere er en utrolig bra gjeng" "Dere er en utrolig bra gjeng"

Aller helst vil jeg få tilbakemeldinger som denne fra kundene våre hver gang. Slik er det ikke alltid. Men også de negative svarene er verdifulle for oss.

Les innlegget
Hvordan unngå konflikt med bilverkstedet? Hvordan unngå konflikt med bilverkstedet?

Nylig fikk vi inn en sak vi synes er et godt eksempel på hva som er uakseptabel service fra et bilverksted og hva du ikke trenger å finne deg i som kunde. Personlig bruk av en bil på verksted uten godkjenning av bilens eier er verken vanlig rutine eller akseptabelt.

Les innlegget
Ta opp kampen mot useriøse selgere! Ta opp kampen mot useriøse selgere!

Mange har sannsynligvis fått med seg klagestormen mot helsekostfirmaet Uno Life. De færreste liker å motta inkassovarsler eller andre ubehagelige henvendelser, og noen ender opp med å betale. Men det nytter å klage.

Les innlegget
De viktigste endringene i angrerettloven De viktigste endringene i angrerettloven

I sommer trådte ny angrerettlov i kraft. Mange av reglene i den gamle angrerettloven videreføres, men det er også flere endringer. 

Les innlegget
Når barna tømmer kontoen på nettspill Når barna tømmer kontoen på nettspill

Det er ubehagelig å oppdage at bankkontoen er blitt tappet. Og det er ingen stor trøst at det er sønnen eller datteren i huset som står bak, med mors eller fars bankkortopplysninger. Hva gjør man da?

Les innlegget
Må bilselger informere om tidligere kollisjonsskade? Må bilselger informere om tidligere kollisjonsskade?

Det kan være vanskelig for både kjøper og selger å vite om, og i tilfelle hvordan, man skal informere om kollisjonsskade. Her gir vi noen tips som kan hjelpe deg i å vurdere om det er gitt riktig informasjon eller ikke.

Les innlegget