Fædrelandsvennen.no: Dette klaget nordmenn aller mest på

Kjenner du deg igjen?

Forbrukerrådet la tirsdag  frem forbrukerstatistikken for 2013. De aller fleste kontakter Forbrukerrådet om bil. Det går blant annet på kilometerjuks. Nummer to er husleie, nummer tre håndverkertjenester, og vanlige produkter som klær, sko, mobiltelefoner, møbler, byggevarer og hvitevarer.

Utett bad

Ifølge en rapport fra Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) klager en av fire boligkjøpere på kjøpet. Klagene dreier seg hovedsakelig om tilstanden på boligen. De fem viktigste klageårsakene i synkende rekkefølge:

- Utett bad
- Fuktskader i taket
- Elektrisk anlegg
- Uriktige opplysninger om felleskostnader/økning av felleskostnader
- Manglende godkjenning av rom for varig opphold

I overkant av 80 prosent av selgerne tegner eierskifteforsikring, mens under halvparten  tegner kjøperforsikring, ifølge NEF.

Vinne frem med krav

Det er to hovedveier for å vinne frem med krav etter boligkjøp, ifølge Dag Are Børresen i Help Forsikring.

- Hvis boligen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen kunne regne med ut fra kjøpesum og forholdene ellers. Det er da snakk om skjulte feil som ingen trenger å ha visst om. Tommelfingerregel: Jo nyere og flottere bolig, jo mindre skal til for å få medhold.

Les hele saken på Fædrelandsvennen.no