Hus & bolig: Bad til besvær

Du er strålende fornøyd med boligkjøpet, men kort tid etter innflytting dukker manglene opp. Hva gjør du?

Ifølge forsikringsselskapet Help, som er ett av selskapene som tilbyr boligkjøperforsikring , klager så mye som hver fjerde boligkjøper på kjøpet etter overtagelse.

Det har vist seg at klagefrekvensen er like høy på eldre og nye boliger, tallene er tilsvarende for hele landet, og synes også å være uavhengig av boligtype. Problemer med bad og våtrom er den klart vanligste klageårsaken.

Stabile tall

Advokat Silje N. Andresen , fagansvarlig for boligkjøperforsikring i Help, forteller at tallene er stabile over tid, om ikke litt økende. Hun mener at det er sammensatte årsaker til at bad og våtrom er den vanligste reklamasjonsgrunnen.

– Bad er sårbare konstruksjoner som er teknisk krevende å bygge og derfor kostbare. For å spare kostnader tyr mange til egeninnsats ved oppussing og rehabilitering av bad. Tvister mellom kjøper og selger gjelder ofte bad som er offer for nettopp egeninnsats og utførelse av ufaglærte, sier hun.

Hun minner om at det ikke alltid er slik at du automatisk vinner frem hvis du har kjøpt noe som er i dårligere stand enn forventet, fordi det ikke er en automatikk i at feil er mangler i juridisk forstand etter den konkrete avtalen.

– Siden boligselgere lenge har kunnet forsikre seg via eierskifteforsikring og de fleste benytter seg av dette ved salg, så er det viktig at boligkjøpere også har mulighet til å forsikre seg. Boligkjøperforsikringen er en motvekt til selgers eierskifteforsikring, sier Andresen.

Les hele saken på huseierne.no