Hele familien ble svindlet

Kundens far hadde for en tid tilbake blitt utsatt for ID-tyveri. Noen hadde fått ut de nødvendige personopplysningene fra Brønnøysundregistrene, og hadde ved hjelp av falsk identitet klart å få ut til sammen flere hundre tusen kroner fra forskjellige banker.
Hele familien ble svindlet

Foto: Crestock.com

Også vår kunde svindlet

Vår kunde ble gjort oppmerksom på at noen hadde forsøkt å åpne bankkonto og kredittkort i hans navn. Den siste tiden hadde kunden vår også mottatt hele 6 gjenpartsbrev fra kredittvurderingsselskapene. 

HELP ga kunden råd om å politianmelde ID-tyveriet, samt å få lagt inn en frivillig kredittsperre hos kredittvurderingsselskapene.

Flere forsøk gjort

Så begynte fakturaene å komme. Det var blant annet handlet på kreditt hos Expert for flere titusener. Med politianmeldelsen som dokumentasjon samt redegjørelse for saken, ble disse kravene slettet.

Hos DNB Nor hadde tyven forsøkt å tappe kontoene hans ved hjelp av falskt førerkort. DNB Nor hadde klart å ta dette fra tyven. DNB Nor oversendte deretter en film av tyven til politiet. Tyven hadde i mellomtiden bestilt nye kreditt- og bankkort til offerets gamle adresse. Til alt hell ble kortene sendt til hans nye adresse.

Etter politianmeldelsen og etter at kredittsperren ble iverksatt opphørte ID-tyveriet mot vår kunde.  

Kunden fikk:

Rådgivning fra advokat, 3 timer Kr 4 500
   

Totalt

Kr 4 500