Hopp til innhold
Min side - meld sak

Leie bil i påsken eller til sommeren?

Mange opplever problemer når de leier bil, særlig i utlandet. Når du henter bilen kan det være at utleiefirmaet krever mer betalt enn prisen du så på nettet og når du returnerer bilen kan det være at bilutleier krever betaling for gamle skader. Her er noen tips for å unngå problemer når du leier bil.

Valg av leiebilfirma

Vanligvis er det mange leiebilfirmaer du kan velge mellom, og det er ofte vanskelig å vite hvilket som gir deg best bil for lavest pris og til de beste vilkårene. Sjekk derfor pris, vilkår og type bil fra ulike bilutleiere på nettet.

Prisen kan i utgangspunktet se gunstig ut, men dersom det koster svært mye for diverse tilleggstjenester, som for eksempel forsikring og leie av barnestol, kan det være at andre tilbud er gunstigere. Enkelte kredittkort tilbyr en bilforsikring slik at dersom du betaler med disse, kan du få en svært gunstig totalpris på leiebilen. Undersøk også at du ikke allerede er dekket gjennom reiseforsikringen din for enkelte av tilleggsforsikringene leiebilfirmaet tilbyr. Dette gjelder særlig tyveriforsikring.  

Sjekk også avbestillingsmulighetene. Ferieplaner kan endre seg, og da kan det være greit med en viss fleksibilitet.

Noen blir kanskje overrasket over at de ikke får Audien de ble forespeilet på utleiefirmaets nettside. Ofte presiseres det at man ikke nødvendigvis får den avbildede bilen, men en tilsvarende bil. Dersom det er særlig viktig for deg å få en spesiell type bil, for eksempel dersom du ønsker å cruise nedover autostradaen på en Alfa Romeo, bør du kontakte leiebilfirmaet direkte per epost for å få avklart om du vil få nettopp en slik bil. Dette gjelder for så vidt alle spørsmål og uklarheter: Send en e-post til leiebilfirmaet for nærmere informasjon. Dette vil da være en del av avtalen som gir deg rettigheter i tråd med det som er lovet.  

Undersøk og avklar vilkårene før du er på flyplassen og skal hente bilen. Ha vilkårene og korrespondansen med selskapet tilgjengelig. Det er veldig slitsomt å starte en diskusjon om avtalen som er inngått med bilutleier klokken elleve på kvelden med to trøtte skrikerunger.

Hente bilen

Sjekk at prisen og vilkårene er i tråd med det som er avtalt. Undersøk bilen og ta bilder av den både utvendig og innvendig. Se om drivstoffnivået er som avtalt. Er det avvik i det avtalte, skader på bilen og tanken ikke er full – ta det opp med leiebilfirmaet med det samme. Send gjerne en e-post til selskapet fra din smarttelefon som dokumentasjon på at du har klaget og hva du har klaget på.

Betal med kredittkort. Det gjør det vesentlig lettere å klage på tjenesten i etterkant ved en eventuell uenighet.

Under leieperioden

Dersom bilen havarerer eller den blir utsatt for en ulykke, meld fra til bilutleiefirmaet. Ved personskade kontakt i tillegg ditt reiseforsikringsselskap og politiet.

Unngå bøter, og dersom du blir ilagt en bot, betal den. Det kan imidlertid være vanskelig for myndigheter i land utenfor Norden å inndrive boten når du er hjemme i Norge.

Ved levering

Hvis bilen har blitt møkkete utover normal bruk enten utvendig eller innvendig, rengjør bilen før levering. Dersom du ikke gjør det, kan det tilkomme et gebyr for rengjøring.

Lever bilen fortrinnsvis innenfor leiebilfirmaets åpningstider slik at du får gått gjennom bilen med en representant for firmaet. Ta gjerne bilder av bilen for å dokumentere tilstanden ved levering. Å ta bilder er særlig viktig dersom du leverer bilen utenfor åpningstiden.

Etter at du kommer hjem

Dersom bilutleieren har trukket for mye på kredittkortet eller krever tilleggsbetaling, kontakt utleier umiddelbart per e-post. Dersom saken ikke løser seg, ta kontakt med kredittkortselskapet og krev at pengene refunderes.

Motsetter kredittkortselskapet seg dette, klag saken til Finansklagenemnda. Klageskjema finner du her . Beskriv saken og legg ved dokumentasjon, eksempelvis kontrakt, korrespondanse med utleier og kredittkortselskapet samt eventuelle bilder som underbygger din versjon av saken.