Hopp til innhold
Min side - meld sak

Her er rettighetene dine ved julehandelen

Årets julegavehandel er i full gang. Her er noen praktiske forholdsregler du kan ta for å gjøre det litt tryggere å handle julegaver.

Høytalere på hylle i butikk

Av og til støter man på problemer. Det er ikke alltid gaven fungerer eller faller i smak hos mottageren. Handler du på nett kan det være at varen ikke kommer frem før etter julaften. Har du tatt julehandelen i utlandet, er det sjeldent enkelt å klage til selger.

Kjøp av julegave i butikk i Norge

Utgangspunktet etter norsk rett er at du ikke har noen bytterett eller returrett, men mange butikker gir deg imidlertid slike rettigheter. Vær derfor nøye med å undersøke om du har bytterett, eventuelt om du kan få tilbake pengene, og hvilke krav butikken setter for å gjøre denne bytte-/returretten gjeldende (tidsfrister, om du må ha kvittering/byttelapp eller annet).

Kjøp av julegave i butikk i utlandet

Har du kjøpt varen i utlandet kan det være vanskelig å nå frem med en klage dersom varen ikke fungerer. Du bør derfor ta noen forholdsregler som gjør det lettere å klage på varen i Norge.

Kjøper du dyrere gjenstander det erfaringsmessig kan være problemer med, for eksempel elektronikk, er det viktig å undersøke om det følger med en garanti som gir deg rett til å klage til selskapets representant i Norge hvis det oppstår et problem.

I tillegg bør du betale med kredittkort. Da kan du etter finansavtaleloven § 54b gjøre samme krav gjeldende overfor selskapet som gir deg kreditt, som du har overfor selger. Et vanlig VISA debetkort er ikke et kredittkort og betaling med dette gir deg ikke disse rettighetene. Vær imidlertid forsiktig med å pådra deg for mye gjeld. Det beste er å bruke kredittkort kun for å få denne forbrukerbeskyttelsen og ikke fordi du mangler penger.

Kjøp av julegave på nettet 

Det er ikke alle nettbutikker som er like seriøse. Før du handler bør du derfor gjøre noen innledende undersøkelser, særlig hvis du ikke kjenner nettbutikken fra før av:

Hvilke vilkår gjelder for handelen? Sjekk særlig pris, leveringstid og muligheten til å returnere varen etter at angrefristen har gått ut. Handler du på nettet fra en nettbutikk som markedsfører seg mot norske forbrukere, har du som hovedregel 14 dagers angrerett på kjøpet. Dette kan være i korteste laget for at gavemottaker skal kunne returnere en julegave som ikke falt i smak. 

Oppgir nettbutikken kontaktinformasjon? Alle nettbutikker skal oppgi selgers navn, adresse, organisasjonsnummer og e-postadresse. Dersom disse opplysningene ikke gis, kan det være vanskelig å komme i kontakt med nettbutikken i etterkant.

Er andre forbrukere fornøyd med nettbutikken? Søk etter klager på nettbutikken.  

Holder nettbutikken til i utlandet? Dersom varen koster mer enn 200 kroner uten frakt kommer merverdiavgift og tollbehandlingsgebyr i tillegg.

Dersom du handler på nett kan det også være en fordel å bruke kredittkort.

Generelt

Var det en feil ved gaven da du kjøpte den, kan du uansett ha krav på at selger retter feilen, gir deg ny vare eller annet, avhengig av de konkrete omstendighetene i saken. 

Hvordan skal jeg klage

Husk alltid å klage skriftlig til selger og eventuelt kredittyter med det samme du opplever problemer. Avviser selger/kredittyter kravet eller ikke svarer, kan du kontakte Forbruker Europa hvis du har handlet i EØS-området, Forbrukerrådet hvis du har handlet i Norge eller Finansklagenemnda hvis du har handlet på kreditt. Har du advokatforsikring kan du kontakte HELP.