Hopp til innhold
Min side

Leie bil i sommer?

I år blir det en annerledes sommer for alle, og mange planlegger bilferie i Norge eller Skandinavia. Flere opplever problemer når de leier bil. Enten det er gjennom nye tjenester som Nabobil og Hyre eller leiebilfirma. Her er noen tips for å unngå problemer når du leier bil. Og du, med LOfavør Advokatforsikring kan du når som helst kontakte advokaten din i HELP hvis det skulle oppstå en sak eller uenighet med utleier.

Leie bil fra Nabobil

Nabobil er på mange måter en strålende delingstjeneste, for de som ikke har bil. Dette vil stort sett også være et rimeligere alternativ enn å leie bil gjennom utleieselskaper som Avis og Hertz, og du får et større utvalg biler å velge mellom. 

Men det er ikke bare fordeler med å bruke Nabobil. Denne Aftenposten-artikkelen handler om en hendelse hvor utleier fikk bilen sin tilbake med skade, og leietaker nektet for at det var hun som hadde bulket.

Er man leietaker, kan man få en stor regning for skader. Leietakeren hos Nabobil er juridisk forpliktet til å betale egenandel dersom bilen blir skadet mens man leier den. Egenandelen kan beløpe seg på opp mot 12 000,- og varierer etter hvilken forsikring du velger når du leier bilen.

Når du leverer og leier bil, er du pålagt å ta minimum fire bilder fra ulike vinkler av bilen som bevisførsel i en eventuell skadesak. Allikevel kan dette bevisgrunnlaget variere da ikke alle skader er synlige på bilder. Vi anbefaler derfor at du tar flere enn fire bilder, og er spesielt oppmerksom på å dokumentere synlige skader som finnes fra før. Det kan i tillegg være lurt å filme bilen ut- og innvendig for å dokumentere enda grundigere. Dette kan komme deg til gode hvis det oppstår en sak.

Leie bil fra leiebilfirma

Vanligvis er det mange leiebilfirmaer du kan velge mellom, og det er ofte vanskelig å vite hvilket som gir deg best bil for lavest pris og til de beste vilkårene. Sjekk derfor pris, vilkår og type bil fra ulike bilutleiere på nettet. 

Prisen kan i utgangspunktet se gunstig ut, men dersom det koster svært mye for diverse tilleggstjenester, som for eksempel forsikring og leie av barnestol, kan det være at andre tilbud er gunstigere. 

Bilforskringen gjennom kredittkortet ditt

Enkelte kredittkort tilbyr en bilforsikring slik at dersom du betaler med disse, kan du få en svært gunstig totalpris på leiebilen. Undersøk også at du ikke allerede er dekket gjennom reiseforsikringen din for enkelte av tilleggsforsikringene leiebilfirmaet tilbyr. Dette gjelder særlig tyveriforsikring.

Noen blir kanskje overrasket over at de ikke får Audien de ble forespeilet på utleiefirmaets nettside. Ofte presiseres det at man ikke nødvendigvis får den avbildede bilen, men en tilsvarende bil. Dersom det er særlig viktig for deg å få en spesiell type bil, for eksempel dersom du ønsker å cruise nedover kysten i en Alfa Romeo, bør du kontakte leiebilfirmaet direkte per e-post for å få avklart om du vil få nettopp en slik bil. Dette gjelder for så vidt alle spørsmål og uklarheter: Send en e-post til leiebilfirmaet for nærmere informasjon. Dialogen vil da være en del av avtalen, og gi deg rettigheter.

Hente bilen

Sjekk at prisen og vilkårene er i tråd med det som er avtalt. Undersøk bilen og ta bilder av den både utvendig og innvendig. Se om drivstoffnivået er som avtalt. Er det avvik i det avtalte, skader på bilen og tanken ikke er full – ta det opp med leiebilfirmaet eller med utleier fra Nabobil med det samme. Send gjerne en e-post til selskapet for å dokumentere at du har klaget og hva du har klaget på.

Betal med kredittkort hvis du har det. Det gjør det vesentlig lettere å klage på tjenesten i etterkant ved en eventuell uenighet.

Under leieperioden

Hvis bilen havarerer eller den blir utsatt for en ulykke, meld fra til bilutleiefirmaet. Ved personskade kontakt i tillegg ditt reiseforsikringsselskap og politiet.

Unngå bøter, og dersom du blir ilagt en bot, betal den.

Ved levering

Hvis bilen har blitt møkkete utover normal bruk enten utvendig eller innvendig, rengjør bilen før levering. Hvis du ikke gjør det, kan det tilkomme et gebyr for rengjøring.

Lever bilen fortrinnsvis innenfor leiebilfirmaets åpningstider slik at du får gått gjennom bilen med en representant for firmaet. Ta gjerne bilder av bilen for å dokumentere tilstanden ved levering. Å ta bilder er særlig viktig dersom du leverer bilen utenfor åpningstiden.

Levering med Nabobil

Nabobil er en tjeneste som bygger på tillit og dette går begge veier. Utleier og leietaker er tjent med å ha god dialog seg imellom og når du som leietaker skal levere tilbake bilen, burde den være minst like ren som da du fikk den. Da burde du få en positiv anmeldelse av utleier, som gjør at du blir foretrukket når du skal leie bil gjennom Nabobil ved en senere anledning. 

Når du kommer hjem

Dersom bilutleieren trekker for mye på kredittkortet eller krever tilleggsbetaling, kontakt utleier umiddelbart per e-post. Dersom saken ikke løser seg, ta kontakt med kredittkortselskapet, og krev at pengene refunderes.

Motsetter kredittkortselskapet seg dette, kan du sende saken til Finansklagenemnda. Klageskjema finner du her. Beskriv saken og legg ved dokumentasjon, eksempelvis kontrakt, korrespondanse med utleier og kredittkortselskapet samt eventuelle bilder som underbygger din versjon av saken.