Hopp til innhold
Min side

​Forsikringsvilkår for Renteforsikring

Forsikringsvilkår av 1. september 2024

Innhold:

Anchor tag: 1

1. Hvem som er dekket av forsikringen

Forsikringen gjelder for den som er nevnt i forsikringsbeviset og dennes ektefelle/samboer med samme adresse registrert i Folkeregisteret (heretter kalt Sikrede).

 

Anchor tag: 2

2. Forsikringsperiode

2.1 Når gjelder forsikringen?

HELP Renteforsikring tegnes i forbindelse med kjøp av bolig gjennom samarbeidende eiendomsmeglertjeneste. Forsikringen gjelder fra overtakelse av ny primærbolig og frem til primærbolig som skal selges er overtatt av ny eier (likevel senest tre måneder etter budaksept) eller senest når forsikringsperioden utløper. Forsikringsperioden er 12 måneder. Forsikringsperioden fremkommer av forsikringsbeviset.

Forsikringen fornyes ikke.

2.2 Kontaktklausul

Det stilles som betingelse at forsikringspremien betales før HELPs ansvar starter å løpe. HELP svarer ikke for skader som inntreffer før betaling er skjedd, se FAL § 5-1.

Anchor tag: 3

3. Karantene

Forsikringen har en karantenetid på tre måneder fra overtakelse av ny primærbolig. Det vil si at kostnader ikke dekkes i denne perioden.

 

Anchor tag: 4

4. Melding om skade

Sikrede må melde skaden til Selskapet uten ugrunnet opphold. Dersom Selskapet ikke har fått melding om kravet innen ett år etter at Sikrede fikk kunnskap om de forhold som begrunner det, mistes retten til dekning, jf. FAL § 8-5.

Skaden må uansett meldes innen Sikredes forsikringsperiode.

 

Anchor tag: 5

5. Dekningsområde

5.1 Hva forsikringen gjelder 

Forsikringen omfatter salg av sikredes primærbolig i Norge, godkjent for boligformål. Forsikringen dekker:

Rentekostnader, samt husforsikring, dekkes med inntil 15 000 kroner per måned.

 

5.2 Sikkerhetsforskift - Påbud i forsikringsavtalen 

For at forsikringen skal gjelde må primærboligen som skal selges ha vært for salg og blitt aktivt markedsført av megler i tre måneder sammenhengende. Med aktivt markedsført menes at boligen har vært bredt markedsført, herunder tilgjengeliggjort på nettsted for salg av boliger. I karenstiden dekkes ikke kostnader.

Etter karenstiden dekkes ovennevnte kostnader i maksimalt 9 måneder, under forutsetning av at markedsført prisantydning for boligen ikke overstiger verditakst og/eller verdivurdering med mer enn 15 prosent.

Dekning for utgifter opphører når ny eier overtar boligen, senest tre måneder etter aksept av bud. Dekning for utgifter opphører også hvis det foreligger bud på 95 % av prisantydning eller mer, uavhengig av om budet aksepteres eller ikke.

5.3 Unntak

Forsikringen omfatter ikke:

 

Anchor tag: 6

6. Dekningsomfang

Erstatningen beregnes ut fra dokumenterte kostnader. Det gjøres fradrag i erstatningen for:

Med rentekostnader menes gjennomsnittlig månedlig rentekostnad siste 6 måneder, på boliglån knyttet til Sikredes primærbolig som skal selges.

 

Anchor tag: 7

7. Sikredes plikter

Det legges til grunn at Sikrede opptrer lojalt overfor Selskapet, herunder at alle relevante dokumenter vedkommende har tilgang til, og som kan ha betydning for saken og dekningen under denne forsikringen, legges frem for Selskapet. Sikrede skal også gi Selskapet nødvendige opplysninger og dokumentasjon på forespørsel.

Sikrede plikter å informere om eventuelle andre relevante forsikringsordninger vedkommende måtte være berettiget til.

Dersom Sikrede ikke oppfyller sine plikter i henhold til disse forsikringsvilkårene, kan retten til dekning under denne forsikringen falle helt eller delvis bort.

Av hensyn til reglene om hvitvasking plikter Sikrede alltid å bekrefte sin identitet til HELP gjennom pålogging på HELP sin "Min side" eller annen betryggende legitimasjonskontroll. Dersom pålogging ikke skjer vil forsikringssaken bli avsluttet.

 

Anchor tag: 8

8. Personvern - Elektronisk kommunikasjon

Alle opplysninger Selskapet mottar i forbindelse med sitt arbeid behandles fortrolig og er basert på reglene om advokaters taushetsplikt. For øvrig vises det til HELPs personvernerklæring (www.help.no).

Sikrede samtykker til at Selskapet kan dele opplysninger som er nødvendige for å administrere forsikringsavtalen.

Sikrede samtykker ved inngåelsen av forsikringsavtalen til at all kommunikasjon kan skje elektronisk.

 

Anchor tag: 9

9. Klage- og Nemndsbehandling

9.1 Selskapets klagenemnd

Dersom Sikrede er uenig i en avgjørelse om å avslutte skadesaken eller størrelsen på utbetaling, kan vedkommende kreve at avgjørelsen overprøves av Selskapets uavhengige nemnd. Klagen kan sendes på e-post til:

E-post: klagenemnden@help.no
Telefon: 22 99 99 99

Nemnden består av tre personer, hvorav minst ett medlem skal ha bakgrunn fra forbrukerorganisasjon eller fra offentlig virksomhet som arbeider med forbrukersaker, og minst ett medlem skal ha juridisk kompetanse. Nemndsbehandling skjer uten kostnad for klageren. Nemnden avgjør om skadesaken skal gjenopptas. Sikrede skal orienteres om utfallet av nemndens behandling. Nemndens formann har anledning til å avvise klager som klart ikke vil føre frem.

9.2 Annen klagenemnd

Sikrede kan også kreve å få legge frem saken for Finansklagenemnda, jf. fal § 20-1. Dette gjelder alle deler av forsikringsavtalen og forsikringsoppgjøret. Klagebehandling skjer uten kostnad for klageren. Klage fremsettes elektronisk via klageskjema på www.finansklagenemnda.no. Finansklagenemnda kan også kontaktes på telefon 23 13 19 60, og sekretariatet har en veilednings- plikt overfor publikum.

 

Anchor tag: 10

10. Bakgrunnsrett

Lov av 16. juni 1989 nr 69 om forsikringsavtaler, forsikringsavtaleloven, gjelder for forsikringsavtalen.