Hopp til innhold
Min side

Klage på bilkjøp – slik går du frem

Stod ikke det nye bruktbilkjøpet til forventingene. Her er noen tips for hvordan du går frem dersom uhellet skulle være ute.

En bil står parkert på biloppstillingsplassen

I denne artikkelen:

Dersom du har kjøpt ny bruktbil og avdekker feil og mangler er det viktig at du er klar over dine rettigheter. Retten til å reklamere på kjøpet gir deg som kjøper rett til en rekke krav mot selger, enten om selger er forhandler eller privatperson. Dersom du som kjøper følger disse stegene vil det øke sannsynligheten for å avdekke hva du har krav på.

 

Anchor tag: 1

Når klager du?

Som kjøper klager du til selger når kjøpet ikke stod til de forventinger du hadde. For at du skal kunne nå frem med klage må det foreligge en mangel. Det vil si at bilen avviker fra lovens krav, som at

 

Anchor tag: 2

Hvordan går du frem når du skal klage?

Når du skal reklamere/ klage på bilkjøpet er det viktig at du gir melding til selger om hva som er feil. Reklamasjonen bør sendes skriftlig, som e-post eller SMS. På denne måten vil du ha en kopi av klagen dersom det skulle være behov for denne i ettertid.

Reklamasjonsfristen lengde varierer om du har kjøpt bilen fra forhandler eller privatperson. Reklamasjonsfristens lengde er:

I begge tilfeller stilles det krav om at du som kjøper handler raskt. Du er pliktig til å reklamere/ klage til selger kort tid etter du avdekker en feilen(e). Dersom dette ikke gjøres innen 2 måneder etter du avdekket feilen vil du kunne tape kravet ditt.

 

Anchor tag: 3

Hva må klagen inneholde?

I reklamasjonen til selger er det viktig å være så tydelig som mulig. Reklamasjonen må derfor inneholde:

Her følger en mal på et reklamasjonsbrev: Last ned i PDF

 

Anchor tag: 4

Hvilke krav stilles det til dokumentasjon?

Dersom bilen avviker fra hva du som kjøper kan forvente er det hensiktsmessig å dokumentere kravet nærmere. For å styrke reklamasjonen bør du får en fagkyndig til å vurdere feilen(e). Dette er de punktene som er viktig å få avklart:

Svarene på spørsmålene og dokumentasjonen kan være avgjørende for å få medhold i en klage.

 

Anchor tag: 5

Hvordan retter jeg krav?

Når feilen(e) er avdekket og det er dokumentert hva som er årsaken, omfanget og utbedringskostnadene for å reparere feilen(e) kan du rette et spesifisert krav mot selger. Da kan du kreve:

Dersom du ikke skulle komme til enighet med selger kan du sende saken til advokat for vurdering av ditt krav og videre bistand.

Rett skal være rett. For alle.

To advokater diskuterer i bakgrunnen med Norges lover-boken i fokus.

Advokatforsikring

Din egen advokat når du trenger hjelp i privatlivet. Du betaler ingen timepris.

Les mer om advokatforsikring