Forsikringsvilkår for kollektiv avtale gjennom VKE – Foreningen for Ventilasjon, Kulde og Energi
Forsikringsvilkår av 1. januar 2023
1. Parter – hvem som har rettigheter og plikter etter denne forsikringsavtalen
Det er inngått en forsikringsavtale mellom VKEs Servicekontor (heretter "VKEs Servicekontor" eller "Forsikringstaker") og HELP Forsikring AS (heretter "HELP" eller "Selskapet") til fordel for medlemsbedrifter av VKE – Foreningen for ventilasjon kulde og energi. Medlemmene betegnes heretter som "Medlemmet".
Forsikringen tilbys bedrifter med inntil 50 ansatte, og som har et aktivt medlemskap hos VKE – Foreningen for ventilasjon kulde og energi. Forsikringen tilbys videre kun til bedrifter som utfører entreprenørvirksomhet (ikke produksjon og omsetning av varer), jf. Lov om Forsikringsavtaler ("FAL") § 9-2 (a).
Medlemmer som ikke ønsker forsikringen kan reservere seg mot medlemskap i reservasjonsperioden, jf. FAL § 9-2 (b). Det må gis skriftlig beskjed til VKEs Servicekontor om at bedriften reserverer seg. Medlemmer som ikke lenger ønsker forsikringen kan si opp forsikringen ved å kontakte VKEs Servicekontor eller HELP, jf. FAL § 9-2 (c). VKE Servicekontors kontaktinformasjon:
Middelthuns gate 27
Postboks 5488
Majorstuen
0305 Oslo
Tlf.: 413 28 908 / 948 40 467
E-post: post@vke.no
Se kontaktinformasjon til Selskapet under punkt 10.
Forsikringspremien betales av det enkelte medlem. Medlemmet faktureres av VKEs Servicekontor, jf. FAL § 9-2 (e).
2. Hvem er dekket av forsikringen?
Forsikringen gjelder for bedriften som er nevnt ved navn og organisasjonsnummer i forsikringsbeviset.
3. Forsikringsperiode og forsikringsbevis
Forsikringen gjelder fra kollektiv oppstart 1. oktober 2019, eller senere tilslutning til VKE – Foreningen for ventilasjon kulde og energi. Forsikringsperioden er 12 måneder. Forsikringsavtalen vil deretter fornyes automatisk. Forsikringsavtalen vil deretter fornyes automatisk. Dersom Medlemmet ikke ønsker at forsikringen fornyes, må Medlemmet varsle VKE innen forsikringstiden utløp, jf. FAL § 3-4. Etter tegning har Medlemmet ikke mulighet til å si opp forsikringen i forsikringsperioden, jf. FAL 3-6 tredje ledd. Medlemmene har rettigheter etter den kollektive forsikringsavtalen, og forsikringsperioden kan derfor bli kortere enn 12 måneder dersom medlemskap i VKE tegnes i forsikringsperioden.
Forsikringsperioden fremkommer av forsikringsbeviset.
VKEs Servicekontor plikter å gi Medlemmene informasjon om forsikringen i forsikringstiden, og informasjon ved opphør, jf. FAL §§ 9-3 og 9-6, jf. § 9-2 bokstav (f).
Fortegnelse over medlemmer føres av VKEs Servicekontor, jf. FAL § 9-2 (d), og medlemmene skal motta forsikringsbevis fra VKEs Servicekontor.
Selskapet har anledning til å endre forsikringsvilkårene i samsvar med FAL § 9-7, jf. § 3-8 ved hvert hovedforfall.
Forsikringen opphører dersom medlemskapet hos VKE – Foreningen for ventilasjon kulde og energi opphører. Videre vil forsikringen avbrytes dersom samarbeidsavtalen mellom VKEs Servicekontor og Selskapet opphører. Nevnte forhold ansees å være et "særlig forhold" som gir grunn til å si opp forsikringsavtalen, jf. FAL § 3-7 første ledd.
Ved opphør er forsikringsperioden to kalendermåneder fra oppsigelsesdato.
Ved opphør av medlemskap hos VKE vil forsikringen løpe ut perioden Medlemmet har betalt forsikringspremie. Oppsigelse varsles deretter av VKE. Forsikringen opphører tidligst 14 dager etter oppsigelse er sendt, jf. FAL § 9-6 første ledd.
4. Tidspunkt for rettshjelpsbehov
Forsikringen dekker forebyggende juridisk rådgivning som beskrevet i punkt 7. Videre dekkes tvister som har oppstått i forsikringsperioden.
Rettshjelpsbehov som er oppstått før Medlemmets tilslutning til avtalen dekkes ikke. Rettshjelpsbehovet ansees oppstått samtidig med tvist, se punkt 8.
Det er en forutsetning for dekning at de forhold og/eller opplysninger som rettshjelpsbehovet/saken bygger på først kom til Medlemmets kjennskap i forsikringsperioden.
I saker om kontraktsrett, entrepriserett og håndverkertjenester er det en forutsetning for dekning at den/de gjeldende kontrakten(e) er inngått i forsikringsperioden. Innen disse rettsområdene anses rettshjelpsbehovet å ha oppstått ved reklamasjonstidspunktet.
Forsikringen dekker Medlemmets behov for nødvendig advokatbistand, såfremt rettshjelpsbehovet som advokatbistanden skal avhjelpe oppsto i forsikringsperioden. Skadetilfelle må være meldt i forsikringsperioden ("claims made").
5. Karantene
For tilfeller der Medlemmet har trådt ut av avtalen, for så å tilslutte seg den igjen, gjelder en karantenetid på 6 måneder. Med dette menes at forsikringen bare dekker saker der rettshjelpbehovet ble kjent for Medlemmet senere enn 6 måneder etter Medlemmets tilslutning til forsikringsavtalen når tilslutning skjer etter at Medlemmet tidligere har trådt ut.
6. Norsk verneting
Forsikringen gjelder bare saker som reguleres av norsk rett, og som har norske domstoler som verneting.
7. Juridisk rådgivning
Medlemmet har rett til inntil 10 timer advokatbistand per år knyttet til sin entreprenørvirksomhet innen følgende rettsområder:
Kontraktsrett innenfor kjernevirksomhet:
Entrepriserett, avgrenset til:
- Opprettelse og utforming av avtale
- Fastleggelse og oppfyllelse av rettigheter og plikter etter avtalen
Håndverkertjenester, avgrenset til:
- Opprettelse og utforming av avtale
- Fastleggelse og oppfyllelse av rettigheter og plikter etter avtalen
Kontraktsrett utenfor kjernevirksomhet:
Opprettelse og utforming av avtaler knyttet til:
- Kjøp, leasing, vedlikehold og reparasjon til eget bruk, avgrenset til:
- Verktøy
- Produksjonsmaskineri
- Teknisk utstyr
- Data- og informasjonsbehandlingsutstyr og tilhørende programvare
- Medlemmets kjøp av følgende tjenester til eget bruk:
- Medlemmets telekommunikasjonstjenester
- Markedsføringstjenester
- Sikker sletting av data
- Catering
- Varemesse- og eventstyring
- Overvåkningstjenester
- Fastleggelse og oppfyllelse av rettigheter og plikter etter avtaler knyttet til:
- Kjøp, leasing, vedlikehold og reparasjon av Medlemmets: verktøy, produksjonsmaskineri, teknisk utstyr og data- og informasjonsbehandlingsutstyr og tilhørende programvare
- Medlemmets kjøp av følgende tjenester:
- Medlemmets telekommunikasjonstjenester
- Markedsføringstjenester
- Sikker sletting av data
- Catering
- Varemesse- og eventstyring
- Overvåkningstjenester
Dette gjelder med unntak av saker som gjelder:
- Entreprisekontrakter med en samlet verdi på over kr. 25 mill.
- Saker hvor Medlemmet har inngått entreprisekontrakter med næringsdrivende* hvor Medlemmet ikke utfører en vesentlig del av entreprisen
- Risikovurderinger, HMS-forskrifter, anskaffelsesregelverk eller internasjonale standardkontrakter
- Kjøp og salg av fast eiendom
- Kontrakter om finansielle tjenester og kapitalinvesteringer
- Inndriving av gjeld og fordringer (inkasso)
- Egen gjeldsforhandling eller konkurs
- OPS (Offentlig-privat samarbeid)
- Forhold som reguleres av konkurranselovgivningen
- Saker som gjelder patenter og IPR
- Medlemmets selskapsrettslige forhold, samt forhold som berører forhold mellom aksjonærene og styret, samt styremedlemmene.
- Saker som reguleres av arbeidsmiljøloven og straffeloven
- Saker som gjelder Medlemmets godkjenninger til å utøve sin virksomhet, samt ansattes godkjenninger og sertifikater.
- Saker hvor krav mot Medlemmet som faller inn under dekningsfeltet til Medlemmets ansvarsforsikring.
- Serieproduksjon og -omsetning av enheter.
- Saker knyttet til skatt og avgift.
- Tvister som er dekket av ansvarsforsikringen.
- Misligholdssituasjoner som skyldes Medlemmets grovt uaktsomme eller forsettlige opptreden
*Med næringsdrivende i denne sammenheng menes et foretak eller person som driver næringsvirksomhet, i motsetning til en person som inngår en kontrakt med Medlemmet i egenskap av å være forbruker
8. Advokatbistand ved tvist
8.1 Dekning ved tvist
Forsikringen dekker advokatbistand for tvister som faller inn under 7 om rådgivning. Unntakene i punkt 7 gjelder tilsvarende.
Forsikringen dekker inntil to tvister per år og maksimalt to millioner kroner per tvist. Dette gjelder også idømte sakskostnader. Se bestemmelser i punkt 11, Selskapets plikter og rettigheter, om hvilke sakskostnader som dekkes innenfor maksimalgrensen.
Det er oppstått tvist dersom et krav er bestridt, eller en motpart unnlater å ta stilling til kravet innen rimelig tid.
Tvistesummen må overskride kr 25.000.
8.2 Egenandel
Ved bistand i tvister for forliksrådet, tingretten og høyere rettsinstanser skal det betales en egenandel på kr. 10.000.
Dersom Medlemmet tilkjennes fulle sakskostnader/full dekning for utlegg i tvist med motpart, og Selskapet dermed refunderes alle sine utlegg fra Medlemmet, jf. punkt 11, får Medlemmet refundert sin(e) egenandel(er) fra Selskapet.
9. Hva er unntatt forsikringen?
- Saker vedrørende private forhold
- Saker som gjelder Medlemmets ansvar for sine datterselskaper, andre selvstendige rettssubjekter eller annen virksomhet hvor Medlemmet har eierinteresser.
- Tvister mot Selskapet, VKEs Servicekontor, eller saker der det er interessemotsetning mellom Medlemmet og Selskapet.
- Saker som har sammenheng med skader som følge av radioaktivitet, kjemiske katastrofer eller naturkatastrofer, streik/lock-out, terrorhandling, krig, revolusjon/opptøyer eller tilsvarende force majeure hendelser.
10. Medlemmets plikter
Medlemmet melder krav under forsikringen til:
HELP Forsikring AS
Postboks 1870
0124 Oslo
E-post: post@help.no
Telefon: 22 99 99 99
Medlemmet må melde skaden til Selskapet uten ugrunnet opphold. Dersom Selskapet ikke har fått melding om skaden innen ett år etter at de forhold og/eller opplysninger som saken bygger på ble kjent for Medlemmet, tapes retten til forsikringsdekning, jf. FAL § 8-5.
Medlemmet plikter å opptre lojalt overfor Selskapet, herunder skal alle relevante dokumenter vedkommende har tilgang til, og som kan ha betydning for saken og dekningen under denne forsikringen, legges frem for Selskapet. Medlemmet skal på eget tiltak straks gi opplysninger om alle forhold som kan ha betydning for saken, og skal stille seg til disposisjon for Selskapets advokater og sakkyndige, og vise frem eiendom, gjenstander og dokumenter etc. i den grad Selskapet ber om det.
Medlemmet skal ikke selv ta skritt i saker som håndteres av Selskapet uten uttrykkelig avtale om det.
Hvis Medlemmet ønsker at saken i stedet skal håndteres av en annen advokat etter Medlemmets eget valg, meldes dette til Selskapet straks, om mulig ved registrering av saken. Medlemmets rimelige og nødvendige advokatbistand fra annen advokat etter Medlemmets valg, dekkes kun etter uttrykkelig forespørsel fra Medlemmet.
Selskapet svarer ikke for advokatkostnader som overstiger godtgjørelse fastsatt av retten. Der saken ved rettslig tvist i rettsapparatet er håndtert av annen advokat enn Selskapets advokater, plikter Medlemmet etter anmodning fra Selskapet, å begjære at retten fastsetter advokatens godtgjørelse i medhold av tvisteloven § 3-8.
Det er en forutsetning for dekning av kostnader til annen advokat enn Selskapets egne advokater at Selskapet senest én uke etter oppdragets slutt har mottatt spesifisert timeliste og oppgave over evt. øvrige sakskostnader knyttet til oppdraget. Der slik advokat har representert Medlemmet ved rettslig tvist i rettsapparatet, må timeliste og oppgave over evt. øvrige sakskostnader under enhver omstendighet være mottatt av Selskapet senest én uke etter forkynnelsen av sakens avgjørelse i den enkelte instans.
Dersom Medlemmet ikke oppfyller sine plikter i henhold til disse forsikringsvilkårene, kan retten til dekning under denne forsikringen falle bort.
Dersom Medlemmet unnlater å betale forsikringspremien ved utløpet av betalingsfristen, vil det bli sendt et nytt premievarsel, jf. forsikringsavtaleloven § 5-2. Forsikringen vil opphøre dersom ikke forsikringspremien betales innen den oppgitte fristen. Selskapet vil kreve premie for den perioden som Selskapet har stått risiko.
11. Selskapets plikter og rettigheter
11.1 Fritt advokatvalg
Ved tvist står Medlemmet fritt til å velge advokat, jf. Forskrift om rettshjelpsforsikring av 1992 §3. Dette vil si at Medlemmet står fritt til å la seg representere av en advokat utpekt av Selskapet eller en ekstern advokat etter eget valg.
Ved valg av advokat som ikke er utpekt av Selskapet, henvises det til punkt 11.3.
Tvist anses oppstått dersom det er fremsatt et krav som er bestridt eller en motpart unnlater å ta stilling til et krav innen rimelig tid.
Juridisk rådgivning omfatter juridisk bistand som ikke er knyttet til tvist. Juridisk rådgivning til Medlemmet ytes av ansatte advokater i Selskapet og omfattes ikke av avtalens bestemmelser om fritt advokatvalg. I tilfeller av interessekonflikt kan Medlemmet ha rett til å bruke advokat etter eget valg også ved juridisk rådgivning, se Forskrift om rettshjelpsforsikring § 4.
11.2 Ved bruk av advokat utpekt av Selskapet
Forsikringen dekker advokatbistand så langt saken er omfattet av forsikringsvilkårene. Medlemmet skal gi Selskapet redegjørelse for faktum og bevis slik at Selskapet får tilstrekkelig grunnlag til å avgjøre dekningsspørsmålet, jf. punkt 8. Selskapet kan gjøre en ny vurdering av dekningsspørsmålet dersom det faktiske eller rettslige grunnlaget for kravet endres. Selskapet kan avslå dekning av advokatbistand dersom advokaten vurderer det slik at kravet ikke vil føre frem. Advokaten avgjør til enhver tid hvilke skritt som skal tas i saken, herunder om og eventuelt når saken skal bringes inn for domstolene. Advokaten avgjør om og når saksbehandlingen skal avsluttes.
Etter innmelding av sak vil Medlemmet bli kontaktet av en advokat som har særskilt kompetanse på rettsområdet som saken gjelder, og som vil være ansvarlig for å følge opp saken videre.
Selskapet har rett til å holde motparten ansvarlig for sakskostnadene. Slik erstatning tilfaller Selskapet og Selskapet kan kreve sakskostnadene betalt direkte til seg fra motparten. Eventuell erstatning for kostnader med sakkyndige og vitner refunderes Medlemmet.
Ved tvist dekker Selskapet inntil to millioner kroner per forsikringstilfelle. Innenfor denne maksimalgrensen dekkes Medlemmets rimelige og nødvendige advokatbistand i saken. Eventuelle kostnader med sakkyndige og vitner dekkes ikke. Advokatbistanden dekkes med en timesats begrenset oppover til den offentlige salærsatsen (jf. Salærforskriften § 2). Selskapet svarer heller ikke for kostnader som er pådratt uten Selskapet forutgående samtykke.
I saker der Medlemmet begjærer oppbud, dekkes ikke rettsgebyrer eller forskudd til dekning av boomkostninger av forsikringen. Selskapet svarer heller ikke for eventuelle kostnader som oppstår ved bytte av advokat.
I de tilfeller der saken håndteres av advokat utpekt av Selskapet, dekkes idømte sakskostnader etter tvistelovens regler og rettsgebyrer ved prosess, så langt den samlede dekningen ikke overstiger maksimalgrensen på to millioner kroner per forsikringstilfelle ved tvist.
Forsikringsdekning i voldgiftssaker er begrenset til kun advokatbistand.
11.3 Ved bruk av ekstern advokat etter Medlemmets valg
Punkt 11.1 angir når Medlemmet har rett til å bruke ekstern advokat etter eget valg. Hvis Medlemmet vil bruke advokat utenfor Selskapet, gis Selskapet beskjed om dette straks, om mulig ved registrering av saken.
Forsikringen dekker advokatbistand så langt saken er omfattet av forsikringsvilkårene, jf. punkt 8. Medlemmet skal gi Selskapet redegjørelse for faktum når tvist er oppstått slik at Selskapet får tilstrekkelig grunnlag til å avgjøre dekningsspørsmålet, jf. punkt 8. Selskapet kan avslå dekning av advokatbistand dersom Selskapet vurderer det slik at kravet ikke vil føre frem.
Ved tvist dekker Selskapet inntil to millioner kroner per forsikringstilfelle. Innenfor denne maksimalgrensen dekkes Medlemmets rimelige og nødvendige advokatkostnader i saken. Advokatbistanden dekkes med en timesats begrenset oppover til den offentlige salærsatsen (jf. Salærforskriften § 2).
Følgende kostnader dekkes ikke:
- Kostnader med sakkyndige og vitner
- Kostander pådratt uten Selskapets forutgående samtykke
- Kostnader som følge av advokatbytte, dekkes som utgangspunkt ikke, men dekkes likevel der advokatbytte er nødvendig for å få en forsvarlig behandling av saken
- Rettsgebyrer og boomkostninger knyttet til Medlemmets konkurs
Ved uenighet mellom HELP Selskapet og Medlemmet om hva som er rimelige og nødvendige kostnader, kan Medlemmet eller advokaten velge å bringe spørsmålet inn for nemndsbehandling eller be Finansklagenemnda avgjøre spørsmålet, se punkt 13.
For tvister som er brakt inn i rettsapparatet, plikter Medlemmet etter anmodning fra Selskapet, å begjære at retten fastsetter advokatens godtgjørelse i medhold av tvisteloven § 3-8. Selskapet svarer ikke for advokatkostnader som overstiger godtgjørelse fastsatt av retten. Idømte sakskostnader etter tvistelovens regler og rettsgebyrer ved prosess dekkes ikke når Medlemmet har valgt advokat selv.
Selskapet har rett til å kreve at Medlemmet holder motparten ansvarlig for sakskostnadene. Slik erstatning tilfaller Selskapet som kan kreve sakskostnadene betalt til seg. Det gjelder likevel ikke eventuell erstatning for kostnader med sakkyndige og vitner.
Det er en forutsetning for dekning av kostnader til advokat etter eget valg, at Selskapet mottar spesifiserte timelister og oppgave over evt. øvrige sakskostnader knyttet til oppdraget. Slik timeliste må være mottatt senest én måned etter oppdragets slutt. Ved tvist i rettsapparatet må slik timeliste under enhver omstendighet være mottatt av Selskapet senest én uke etter forkynnelse av sakens avgjørelse i den enkelte instans, eller senest en uke etter saken er endelig avsluttet dersom forkynnelse er frafalt.
I saker der Medlemmet begjærer oppbud, dekkes ikke rettsgebyrer eller forskudd til dekning av boomkostninger av forsikringen.
Forsikringsdekning i voldgiftssaker er begrenset til kun advokatbistand.
Begrensningene ved bruk av advokat etter Medlemmet valg gjelder også dersom Medlemmet velger å få advokat utpekt av Selskapet etter at det er tatt rettslige skritt.
12. Personvern – Elektronisk kommunikasjon
Alle opplysninger Selskapet mottar i forbindelse med sitt arbeid behandles fortrolig og er basert på reglene om advokaters taushetsplikt. For øvrig vises det til HELP sin personvernerklæring (www.help.no). Det vil likevel være behov for å kommunisere en del av de opplysninger Medlemmet gir Selskapet til andre, for eksempel ved bruk av sakkyndige og annen nødvendig kommunikasjon for å ivareta Medlemmets interesser. Selskapet legger til grunn at det har Medlemmets tillatelse til å gi opplysninger som nevnt. Med mindre annet er avtalt eller forutsatt har Selskapet rett til å opplyse om et potensielt eller allerede eksisterende klientforhold for å forklare interessekonflikter. Medle,,et samtykker til at VKEs Servicekontor og HELP kan utveksle opplysninger som er nødvendige for å administrere forsikringsavtalen.
Medlemmet samtykker ved inngåelsen av forsikringsavtalen til at all kommunikasjon kan skje elektronisk.
13. Klagebehandling
Dersom Medlemmet er uenig i en avgjørelse om å avslutte saksbehandlingen eller ikke forfølge kravet videre, kan vedkommende kreve at avgjørelsen overprøves av Selskapets uavhengige nemnd. Nemnden består av tre personer, hvorav minst ett medlem skal ha juridisk kompetanse og ett medlem utnevnes av VKEs Servicekontor. Nemndsbehandling skjer uten kostnad for klageren. Klagen fremsettes per post eller elektronisk til:
HELP Forsikring AS
Postboks 1870
0124 Oslo
E-post: klagenemnden@help.no
Telefon: 229 99 999
Nemnden avgjør om saksbehandlingen skal fortsette for Selskapets regning eller avsluttes. Medlemmet skal orienteres om utfallet av nemndens behandling. Nemndens leder har anledning til å avvise klager som klart ikke vil føre frem.
Dersom Medlemmet etter nemndsbehandling velger å føre saken videre på egenhånd og for egen kostnad, og vinner frem med sin sak, dekkes nødvendige kostnader. Vurderingen gjøres med bakgrunn i tvistelovens regler om fastsettelse av sakskostnader.
Medlemmet kan også velge å legge frem saken for Finansklagenemnda. Klagebehandling skjer uten kostnad for klageren. Klage fremsettes elektronisk via klageskjema på www.finansklagenemnda.no. Finansklagenemnda kan også kontaktes på telefon 23 13 19 60.
14. Bakgrunnsrett
Lov av 16. juni 1989 nr 69 om forsikringsavtaler, Forsikringsavtaleloven, gjelder for forsikringsavtalen.