Huskeliste hvis du har oppdaget feil
26 september 2018
Også etter overtakelsen er det viktig at du går frem på riktig måte ved eventuelle krav. Vi hjelper deg hvis du oppdager feil. Ikke vent for å se om feilen blir større eller om det dukker opp andre ting – meld fra til HELP så snart som mulig. Det koster ikke noe ekstra.
1. Undersøk boligen: Du må undersøke boligen nøye slik at du oppdager feilene som er mulig å legge merke til, uten å gjøre inngrep i boligen. Hvis du ikke undersøker boligen, og senere oppdager en mangel, kan et krav mot selger være tapt.
2. Reklamasjon: Hvis du oppdager feil, vil vi skrive reklamasjon, det vil si at vi sender krav til selger og hans forsikring for deg.
3. Innen rimelig tid: Lovens hovedregel er at du må reklamere "innen rimelig tid" etter at mangelen ble/burde ha blitt oppdaget. Høyesterett har bestemt at dette er 2-3 måneder. Hvis du reklamerer for sent, kan kravet gå tapt. Derfor understreker vi hvor viktig det er at du kontakter oss straks du oppdager feil slik at vi kan ivareta dine rettigheter.
4. Vent med utbedring: Ikke sett i gang utbedring av feil før du kontakter HELP. Hvis du utbedrer en feil, som det senere viser seg at selger har ansvar for, kan et ellers gyldig krav være tapt. Selger må først motta reklamasjon og få en frist til å vurdere sitt ansvar og tilby utbedring.
5. Kontakt oss: Kontakt HELP straks du oppdager feil, så hjelper vi deg å vurdere saken og gå frem på riktig måte.