Hopp til innhold
Min side

Lurt av svindler på Finn

Flaks gjorde at bilselgeren fikk igjen pengene. For svindlerens fremgangsmåte gir den som betaler ut penger få rettigheter.   

Vår kunde la ut bilen sin for salg på finn.no. Etter kort tid ble hun kontaktet av en kjøper, som stilte mange gode og relevante spørsmål om EU-godkjenning, dekkenes tilstand, med mer. Han ba også om flere bilder av bilen.  

Fordi kjøperen jobbet offshore, var han kun tilgjengelig på e-post. Han kunne heller ikke komme og se på bilen, men ville kjøpe den usett til annonsert pris. Det hastet litt fordi han ville kjøpe bilen som bursdagspresang til sønnen sin.  

Kjøperen ønsket bilen fraktet til Tønsberg, og foreslo selv et fraktselskap. Som en del av handelen ble det avtalt at selger skulle betale for frakt og forsikring.  

Svindelen 

Og det er i forbindelse med fraktkostnaden at svindelen kommer inn i bildet. Kjøper er opptatt av at handelen skal foregå med bruk av Finns betalingsløsning fordi han har hørt at dette «sikrer en trygg handel».  

Han får selger til å tro at han har overført kjøpesummen til «Finns konto» gjennom en troverdig bekreftelse fra det hun tror er finn.no.  

Men det har skjedd en feil. Betalingsbekreftelsen viser at han også er blitt belastet for forsikring og fraktkostnader. Disse kostnadene ønsket han nå å få tilbakebetalt av selger. Selger tror nå at kjøpesummen, inkludert frakt og forsikring står på konto hos Finn. 

 

Hvis du vil ha flere juridiske tips, finner du mange episoder av HELPpodden på  Spotify. Og om du vil vite mer om advokatforsikring, kan du lese om oss på help.no.