Hopp til innhold
Min side

"Sikker konto" - svindel: Hvordan svindlere utnytter din tillit

Du har sikkert hørt om Olga-svindel, der kyniske og utspekulerte kriminelle ringer eldre mennesker, og utgir seg for å være banken eller politiet. Målet er å få tak i koder, passord og sensitiv informasjon, som de kan bruke til å få tak i pengene dine. Det har vært mye snakk om Olga-svindel de siste årene, men har du hørt om "sikker konto"-svindel?

I denne artikkelen

Anchor tag: 1

Svindlere ringer og utgir seg for å være fra banken

Se for deg at du er på ferie, og bankens telefonnummer lyser opp på mobilen. Du svarer, og stemmen i den andre enden forteller at han er en rådgiver fra bankens sikkerhetsavdeling. "Rådgiveren" sitter med utfyllende informasjon om deg. Han er tillitvekkende, har godt språk og inngående kjennskap til banksystemet. Så forteller han at bankkontoene dine har blitt hacket, og at uvedkommende har tilgang til kontoene dine. Løsningen blir til slutt at "rådgiveren" oppretter en "sikker" konto i ditt navn, som han forteller at du må overføre pengene til. Mannen gir deg kontonummeret og sier at du kun har minutter på deg før alle pengene er borte.

Hva gjør du?

Vårt klare råd er: Ikke overfør pengene, legg på, og ring til banken din. Verken banken eller politiet vil be deg overføre penger til en annen konto for at de skal være trygge. Banken har egne systemer for å beskytte kontoene dine mot hackerangrep, så dette må være svindlere med onde hensikter.

 

Anchor tag: 2

Hva er "sikker konto" - svindel?

Ved "sikker konto"-svindel manipulerer svindlerne sine ofre til å overføre penger til kontoer som svindlerne kontrollerer. Du blir oppringt fra eksempelvis "banken", "bankens sikkerhetstjeneste", "bankens sikkerhetsavdeling", "Økokrim" eller "politiet" og blir fortalt at kontoene dine er hacket, eller liknende. For at pengene skal være trygge, sier svindlerne at du må overføre pengene til en "sikker" konto. I realiteten er ikke kontoene dine hacket, og du overfører pengene til svindlerne.

 

Anchor tag: 3

Hvordan avsløre "sikker konto"-svindel?

"Sikker konto"-svindel har gjort mange svindlere rike den siste tiden. Ulike svindlere har forskjellige fremgangsmåter, men en del kjennetegn går ofte igjen.

Svindlerne er opptrent til å manipulere mennesker, og gjør dette mange ganger om dagen. De er kyniske og går gjerne etter eldre, særlig kvinner.

Svindlerne pleier å si at de ringer fra eksempelvis "banken", "bankens sikkerhetstjenester", "bankens sikkerhetsavdeling", "politiet" eller "Økokrim". Det er viktig å være oppmerksom på at svindlerne enkelt kan bruke andres telefonnumre, for å få det til å se ut som om du prater med banken eller politiet. Dette kalles "spoofing". Så selv om det ringer fra bankens nummer, betyr det ikke at det faktisk er banken som ringer.

For å skape tillit vil svindlerne gjerne benytte informasjon de har om deg. for å få deg til å stole på svindleren. Dette kan være offentlig tilgjengelige opplysninger eller mer privat informasjon som de har lurt til seg. Eksempelvis kan de snakke om boligen du eier, hva din rådgiver i banken heter, hvilke og hvor mange kontoer du har. Husk da at de aller fleste har relativt likt kontooppsett (brukskonto, sparekonto og et kredittkort) – svindlerne gjetter gjerne og er gode på å treffe.

Vi opplever at svindlere ofte isolerer svindelofferet. Svindlerne kan eksempelvis forklare at det er mistanke om at en ansatt i banken hacker kontoene, og at det derfor er viktig at du ikke ringer til banken. Flere ofre forteller at de har vært i telefonsamtaler med svindlerne i mange timer, og noen ganger i flere dager på rad.

For å øke stresset hos sine ofre legger svindlerne gjerne inn korte tidsfrister, for eksempel: "Nå må pengene overføres til den sikre kontoen innen få minutter, hvis ikke forsvinner alt.". Svindlerne ønsker jo at ofrene ikke skal ta seg tid til å tenke seg om eller snakke med noen andre, i frykt for at svindelen skal avsløres. Det er akkurat i disse tilfellene det virkelig lønner seg å holde hodet kaldt. Det er tross alt bedre at du legger på og ringer til banken, enn at du risikerer å tape alle pengene dine.

I andre tilfeller bruker svindlerne svært lang tid, og det virker som om de forsøker å utmatte ofrene.

Mange opplever at svindlerne kan bli svært truende, spesielt hvis du begynner å stille spørsmål ved om dette er svindel, eller sier at du vil legge på. En nyttig huskeregel kan være at hvis den du snakker med blir sint på deg, er sannsynligheten høy for at dette er svindel.

Andre opplever at svindlerne er gode til å imøtegå innvendinger når ofrene blir mistenksomme. Hvis svindlerne reagerer med gode svar, så må du ikke automatisk utelukke svindel.

 

Anchor tag: 5

Typisk tegn på "sikker konto"-svindel:

 

Det beste forsvar mot svindel er kunnskap

Svindel kan skje med alle. Svindlerne er svært profesjonelle, og det kan være vanskelig å fange opp at noen forsøker å svindle deg. Det finnes utallige svindelmetoder, og det beste forsvar mot svindel er nettopp kunnskap om disse. Derfor er det så viktig at man snakker med venner, kolleger og familie om svindelforsøk og svindel. Jo flere som blir kjent med de ulike metodene svindlerne prøver seg på, dess færre blir ofre for svindel.

Fortell om det som har skjedd med deg, kanskje nettopp du kan hindre at en god venn blir svindlet?

 

Anchor tag: 6

Tips for å unngå å bli svindlet:

 

Anchor tag: 7

Hvis du blir utsatt for "sikker konto"-svindel:

  1. Ta kontakt med banken umiddelbart og fortell hva som har skjedd. Noen ganger rekker de å stoppe transaksjonene
  2. Anmeld forholdet til politiet
  3. Ta kontakt med HELP – advokatene i HELP kan bistå i prosessen med banken og politiet
  4. Snakk med noen du stoler på – det er lettere å stå i en vanskelig situasjon med støtte fra de rundt deg

Med advokatforsikring kan du få hjelp

Lovbok og advokater

Advokatforsikring

Din egen advokat når du trenger hjelp i privatlivet. Du betaler ingen timepris.

Les mer om Advokatforsikring