Hopp til innhold
Min side

Telenor og HELP lanserer advokathjelp ved ID-tyveri og netthets

6. mars 2018 lanserte Telenor Sikker ID for sine mobilkunder. Vi i HELP er stolte over å levere advokathjelp til Telenors kunder. Det gir trygghet og hjelp ved ID-tyveri og netthets. 

Sikker ID er navnet på Telenors nye tjeneste. Den sikrer mobilkundene advokathjelp til å forebygge og hjelpe den som blir utsatt for sjikane på nett eller opplever misbruk av identiteten sin. I tillegg inneholder Sikker ID en skannetjeneste for sporing av persondata på avveie. Advokathjelpen leveres av HELPs advokater, mens skannetjenesten kommer fra Eyeonid Group.

Økning i antall tilfeller

– Dessverre er det behov for Sikker ID. Ifølge Norsk senter for informasjonssikring opplever 150.000 nordmenn i året at noen har benyttet deres identitet til å begå straffbare handlinger. De tror også det er store mørketall bak disse tallene, sier leder for Telenors mobildivisjon, Bjørn Ivar Moen. (Kilde: https://norsis.no/id-tyveri-oker-antall-omfang/)

Flere engster seg, få vet råd

I en undersøkelse utført for Telenor av Kantar TNS svarer 4 av 10 at de er veldig bekymret for at persondata skal komme på avveie, mens bare 1 av 10 vet hva de skal gjøre, om det skjer. 

Saken er også omtalt i Dagens Næringsliv og Digi.no.

Les mer om tjenesten og kjøp Sikker ID her

Netthets

Saker om netthets øker i omfang i Skandinavia. HELP har også advokater i Danmark hvor netthets av yngre personer har fått stor oppmerksomhet. I denne saken fra Berlingske Tidende forteller HELP-advokat Sofus Borch Schaufuss om arbeidet med denne typen saker.