Hopp til innhold
Min side

​Forsikringsvilkår for kollektiv avtale gjennom Rørentreprenørene Norge

Forsikringsvilkår av 1. januar 2024

1. Forsikringstaker

Det er inngått en forsikringsavtale mellom Rørentreprenørene Norge (heretter "Rørentreprenørene" eller "Forsikringstaker") og HELP Forsikring AS (heretter "HELP" eller "Selskapet") til fordel for medlemsbedrifter av Rørentreprenørene. Medlemmene betegnes heretter som "Medlemmet".

Forsikringen tilbys bedrifter med inntil 50 ansatte, og som har et aktivt medlemskap hos Rørentreprenørene.  
Forsikringen gjelder for medlem av Rørentreprenørene tilsluttet avtalen og som er nevnt ved navn og organisasjonsnummer i forsikringsbeviset.

Medlemmer som ikke lenger ønsker forsikringen kan si opp forsikringen ved å kontakte HELP, jf. FAL § 9-2 (c):

Forsikringspremien betales av det enkelte medlem. Medlemmet faktureres av HELP, jf. FAL § 9-2 (e).

 

2. Forsikringsperiode og forsikringsbevis

Forsikringen gjelder fra kollektiv oppstart 1. januar 2016, eller senere tilslutning til Rørentreprenørene for bedrifter under 20 ansatte. Bedrifter over 20 ansatte må tilslutte seg avtalen. Forsikringsperioden er 12 måneder. Forsikringsavtalen vil deretter fornyes automatisk. Dersom Medlemmet ikke ønsker at forsikringen fornyes, må Medlemmet varsle HELP innen forsikringstiden utløp, jf. FAL § 3-4. Etter tegning har Medlemmet ikke mulighet til å si opp forsikringen i forsikringsperioden, jf. FAL 3-6 tredje ledd. Medlemmene har rettigheter etter den kollektive forsikringsavtalen, og forsikringsperioden kan derfor bli kortere enn 12 måneder dersom medlemskap i Rørentreprenørene tegnes i forsikringsperioden.

Forsikringsperioden fremkommer av forsikringsbeviset.

HELP og Rørentreprenørene plikter å gi Medlemmene informasjon om forsikringen i forsikringstiden, og informasjon ved opphør, jf. FAL §§ 9-3 og 9-6, jf. § 9-2 bokstav (f).

Fortegnelse over medlemmer føres av Rørentreprenørene, jf. FAL § 9-2 (d). Medlemmene skal motta forsikringsbevis fra HELP.

Selskapet har anledning til å endre forsikringsvilkårene i samsvar med FAL § 9-7, jf. § 3-8 ved hvert hovedforfall.

Forsikringen opphører dersom medlemskapet hos Rørentreprenørene avsluttes. Videre vil forsikringen avbrytes dersom samarbeidsavtalen mellom Rørentreprenørene og Selskapet opphører. Nevnte forhold ansees å være et "særlig forhold" som gir grunn til å si opp forsikringsavtalen, jf. FAL § 3-7 første ledd.

Ved opphør av medlemskap hos Rørentreprenørene vil forsikringen løpe ut perioden Medlemmet har betalt forsikringspremie. Oppsigelse varsles deretter av HELP. Forsikringen opphører tidligst 14 dager etter oppsigelse er sendt, jf. FAL § 9-6 første ledd.

 

3. Elektronisk kommunikasjon

Selskapet vil kommunisere med Medlemmet elektronisk, og ved inngåelse av forsikringsavtalen samtykkes det i at all kommunikasjon mellom Medlemmet og Selskapet kan skje elektronisk. Informasjonen som sendes fra Selskapet kan inneholde viktig informasjon, og Medlemmet må sørge for å gjennomgå alle elektroniske henvendelser fra Selskapet da henvendelsene kan inneholde vesentlige opplysninger for forsikringsforholdet, slik som:

Elektronisk kommunikasjon innebærer at Selskapet sender deg informasjon som vedlegg til e-post eller varsler deg på e-post/SMS når nytt dokument er tilgjengelig på kundeportalen "Min Side".

 

4. Tidspunkt for rettshjelpsbehov

Forsikringen dekker Medlemmets behov for nødvendig advokatbistand, såfremt rettshjelpbehovet advokatbistanden skal avhjelpe oppsto i forsikringsperioden. Det er en forutsetning for dekning at de forhold eller opplysninger som saken bygger på først kom til Medlemmets kjennskap i forsikringsperioden.

Rettshjelpsbehov som er oppstått før Medlemmets tilslutning til avtalen dekkes ikke. Rettshjelpsbehovet ansees oppstått samtidig med tvist, jf. Punkt 9.

I saker om kontraktsrett, entrepriserett og håndverkertjenester er det en forutsetning for dekning at den/de gjeldende kontrakten(e) er inngått i forsikringsperioden. Innen disse rettsområdene anses rettshjelpsbehovet å ha oppstått ved reklamasjonstidspunktet.

Forsikringen dekker Medlemmets behov for nødvendig advokatbistand, såfremt rettshjelpsbehovet som advokatbistanden skal avhjelpe oppsto i forsikringsperioden. Skadetilfelle må være meldt i forsikringsperioden ("claims made").

 

5. Melding om skade

Medlemmet må melde skaden til Selskapet uten ugrunnet opphold, jf. Lov om forsikringsavtaler § § 4-10. Dersom Selskapet ikke har fått melding om skaden innen ett år etter at de forhold eller opplysninger som saken bygger på ble kjent for Medlemmet, mistes retten til forsikringsdekning, jf. Lov om forsikringsavtaler § 8-5. Skaden må uansett meldes innen forsikringsperioden.

 

6. Karantene

For tilfeller der Medlemmet har trådt ut av avtalen (reservasjon ved kollektiv innføring eller avslag på velkomsttilbud), for så å tilslutte seg den igjen, gjelder en karantenetid på 6 måneder. Det samme gjelder dersom medlem i Rørentreprenørene trer inn i avtalen ved direkte kjøp, telefonsalg, kampanjer o.l.

Med dette menes at forsikringen bare dekker saker der rettshjelpbehovet ble kjent for Medlemmet senere enn 6 måneder etter Medlemmets tilslutning til forsikringsavtalen når tilslutning skjer etter at Medlemmet tidligere har trådt ut.

 

7. Lovverk og verneting

Forsikringen gjelder bare saker som reguleres av norsk rett, og som har norske domstoler som verneting.

 

8. Hvilke rettshjelpsbehov er dekket

8.1 Dekningsomfang

Medlemmet har rett til inntil 15 timer advokatbistand per år fra Selskapets advokater innen de dekningsområder som er angitt i forsikringsbeviset.

Dersom ikke annet er beskrevet under, har Medlemmet rett til advokatbistand for tvister frem til saken er løst ved forlik eller behandlet i de ordinære tvisteløsningsorganer. Unntakene nedenfor i punkt 8.2 til 8.7 gjelder tilsvarende.

Ved tvist dekkes inntil én million kroner per forsikringstilfelle, og maksimalt to tvister per kalenderår. Se bestemmelser i punkt 11, Selskapets plikter og rettigheter, om hvilke sakskostnader som dekkes innenfor maksimalgrensen.

Det er oppstått tvist dersom et fremsatt krav er bestridt eller en motpart unnlater å ta stilling til et krav innen rimelig tid.

For bistand i relevant klagenemnd, forliksråd, tingretten og høyere rettsinstanser må tvistesummen være minimum kr 25.000.

8.2 Leverandørkontrakter

8.2.1 Advokatbistand ved rådgivning og tvist

Dersom det fremgår av forsikringsbeviset har Medlemmet rett til advokatbistand fra Selskapets advokater som beskrevet i punkt 8.1 innen leverandørkontrakter (kontraktsrett utenfor kjernevirksomhet), avgrenset til:

Opprettelse og utforming av avtaler knyttet til:

 

Fastleggelse og oppfyllelse av rettigheter og plikter etter avtaler knyttet til:

8.2.1 Unntak fra forsikringsdekning

Dette gjelder med unntak av saker som gjelder:

8.3 Kontraktsrett innenfor kjernevirksomhet

8.3.1 Advokatbistand ved rådgivning og tvist

Dersom det fremgår av forsikringsbeviset har Medlemmet rett til advokatbistand fra Selskapets advokater som beskrevet i punkt 8.1 innen kontraktsrett knyttet til Medlemmets kjernevirksomhet (næringskode) som angitt i forsikringsbeviset angitt i forsikringsbeviset, herunder:

8.3.2 Unntak fra forsikringsdekning

Dette gjelder med unntak av saker som gjelder:

8.4 Husleierett

8.4.1 Advokatbistand ved rådgivning og tvist

Dersom det fremgår av forsikringsbeviset har Medlemmet rett til advokatbistand fra Selskapets advokater som beskrevet i punkt 8.1 innen leierett:

8.4.2 Unntak fra forsikringsdekning

Dette gjelder med unntak av saker som gjelder:

8.5 Generelle unntak fra forsikringsdekning

Dette gjelder med unntak av saker som gjelder:

9. Egenandel

For advokatbistand i tvister påløper en egenandel på kr 10.000. Det er oppstått tvist dersom et fremsatt krav er bestridt eller en motpart unnlater å ta stilling til et krav innen rimelig tid.

 

10. Medlemmets plikter og rettigheter

Medlemmet plikter å opptre lojalt overfor Selskapet, herunder skal alle relevante dokumenter vedkommende har tilgang til, og som kan ha betydning for saken og dekningen under denne forsikringen, legges frem for Selskapet. Videre skal alle spørsmål fra Selskapets advokater besvares ærlig og etter beste evne. Medlemmet skal på eget tiltak straks gi opplysninger om alle forhold som kan ha betydning for saken, og skal stille seg til disposisjon for Selskapets advokater og sakkyndige, og vise frem eiendom, gjenstander og dokumenter etc. i den grad Selskapet ber om det.

Medlemmet skal ikke selv ta skritt i saker som håndteres av Selskapet uten avtale om det.

Etter innmelding av sak vil Medlemmet bli kontaktet av en advokat som har særskilt kompetanse på rettsområdet som saken gjelder, og som vil være ansvarlig for å følge opp saken videre.

Dersom Medlemmet ikke oppfyller sine plikter i henhold til disse forsikringsvilkårene, kan Medlemmet miste retten til dekning under denne forsikringen. Dersom Medlemmet over tid unnlater å besvare henvendelser fra advokaten eller på annen måte ikke oppfyller sine plikter i henhold til disse forsikringsvilkårene, kan retten til dekning under denne forsikringen falle helt eller delvis bort.

Henvendelser til Selskapet skjer til:

Av hensyn til reglene om hvitvasking plikter Medlemmet alltid å bekrefte sin identitet til HELP gjennom pålogging på HELP sin "Min Side" eller annen betryggende legitimasjonskontroll. Dersom pålogging ikke skjer vil forsikringssaken bli avsluttet.

 

11. Selskapets plikter og rettigheter

11.1 Fritt advokatvalg

Ved tvist står Medlemmet fritt til å velge advokat, jf. Forskrift om forsikringsavtaler § 13. Dette vil si at Medlemmet står fritt til å la seg representere av en advokat utpekt av Selskapet eller en ekstern advokat etter eget valg.

Ved valg av advokat som ikke er utpekt av Selskapet, henvises det til punkt 11.3.

Tvist anses oppstått dersom det er fremsatt et krav som er bestridt eller en motpart unnlater å ta stilling til et krav innen rimelig tid.

Juridisk rådgivning omfatter juridisk bistand som ikke er knyttet til tvist. Juridisk rådgivning til Medlemmet ytes av ansatte advokater i Selskapet og omfattes ikke av avtalens bestemmelser om fritt advokatvalg. I tilfeller av interessekonflikt kan Medlemmet ha rett til å bruke advokat etter eget valg også ved juridisk rådgivning, se Forskrift om forsikringsavtaler § 13.

11.2 Ved bruk av advokat utpekt av Selskapet

Forsikringen dekker advokatbistand så langt saken er omfattet av forsikringsvilkårene. Medlemmet skal gi Selskapet redegjørelse for faktum og bevis slik at Selskapet får tilstrekkelig grunnlag til å avgjøre dekningsspørsmålet, jf. punkt 8. Selskapet kan gjøre en ny vurdering av dekningsspørsmålet dersom det faktiske eller rettslige grunnlaget for kravet endres. Selskapet kan avslå dekning av advokatbistand dersom advokaten vurderer det slik at kravet ikke vil føre frem. Advokaten avgjør til enhver tid hvilke skritt som skal tas i saken, herunder om og eventuelt når saken skal bringes inn for domstolene. Advokaten avgjør om og når saksbehandlingen skal avsluttes.

Etter innmelding av sak vil Medlemmet bli kontaktet av en advokat som har særskilt kompetanse på rettsområdet som saken gjelder, og som vil være ansvarlig for å følge opp saken videre.

Selskapet har rett til å holde motparten ansvarlig for sakskostnadene. Slik erstatning tilfaller Selskapet og Selskapet kan kreve sakskostnadene betalt direkte til seg fra motparten. Eventuell erstatning for kostnader med sakkyndige og vitner refunderes Medlemmet.

Ved tvist dekker Selskapet inntil én million kroner per forsikringstilfelle. Innenfor denne maksimalgrensen dekkes Medlemmet rimelige og nødvendige advokatbistand i saken. Eventuelle kostnader med sakkyndige og vitner dekkes ikke. Advokatbistanden dekkes med en timesats begrenset oppover til den offentlige salærsatsen (jf. Salærforskriften § 2). Selskapet svarer heller ikke for kostnader som er pådratt uten Selskapet forutgående samtykke.

I saker der Medlemmet begjærer oppbud, dekkes ikke rettsgebyrer eller forskudd til dekning av boomkostninger av forsikringen. Selskapet svarer heller ikke for eventuelle kostnader som oppstår ved bytte av advokat.

I de tilfeller der saken håndteres av advokat utpekt av Selskapet, dekkes idømte sakskostnader etter tvistelovens regler og rettsgebyrer ved prosess, så langt den samlede dekningen ikke overstiger maksimalgrensen på én million kroner per forsikringstilfelle ved tvist.

Forsikringsdekning i voldgiftssaker er begrenset til kun advokatbistand.

11.3 Ved bruk av ekstern advokat etter Medlemmets valg

Punkt 11.1 angir når Medlemmet har rett til å bruke ekstern advokat etter eget valg. Hvis Medlemmet vil bruke advokat utenfor Selskapet, gis Selskapet beskjed om dette straks, om mulig ved registrering av saken.

Forsikringen dekker advokatbistand så langt saken er omfattet av forsikringsvilkårene, jf. punkt 8. Medlemmet skal gi Selskapet redegjørelse for faktum når tvist er oppstått slik at Selskapet får tilstrekkelig grunnlag til å avgjøre dekningsspørsmålet, jf. punkt 8.

Ved tvist dekker Selskapet inntil én millioner kroner per forsikringstilfelle. Innenfor denne maksimalgrensen dekkes Medlemmet rimelige og nødvendige advokatkostnader i saken. Advokatbistanden dekkes med en timesats begrenset oppover til den offentlige salærsatsen (jf. Salærforskriften § 2). Eventuelle kostnader med sakkyndige og vitner dekkes ikke. Selskapet svarer heller ikke for kostnader som er pådratt uten Selskapet forutgående samtykke.

Kostnader som følge av advokatbytte, dekkes som utgangspunkt ikke, men dekkes likevel der advokatbytte er nødvendig for å få en forsvarlig behandling av saken. Ved uenighet mellom HELP Selskapet og Medlemmet om hva som er rimelige og nødvendige kostnader, kan Medlemmet eller advokaten velge å bringe spørsmålet inn for nemndsbehandling eller be Finansklagenemnda avgjøre spørsmålet, se punkt 12.

For tvister som er brakt inn i rettsapparatet, plikter Medlemmet etter anmodning fra Selskapet, å begjære at retten fastsetter advokatens godtgjørelse i medhold av tvisteloven § 3-8. Selskapet svarer ikke for advokatkostnader som overstiger godtgjørelse fastsatt av retten. Idømte sakskostnader etter tvistelovens regler og rettsgebyrer ved prosess dekkes ikke når Medlemmet har valgt advokat selv.

Selskapet har rett til å kreve at Medlemmet holder motparten ansvarlig for sakskostnadene. Slik erstatning tilfaller Selskapet som kan kreve sakskostnadene betalt til seg. Det gjelder likevel ikke eventuell erstatning for kostnader med sakkyndige og vitner.

Det er en forutsetning for dekning av kostnader til advokat etter eget valg, at Selskapet mottar spesifiserte timelister og oppgave over evt. øvrige sakskostnader knyttet til oppdraget. Slik timeliste må være mottatt senest én måned etter oppdragets slutt. Ved tvist i rettsapparatet må slik timeliste under enhver omstendighet være mottatt av Selskapet senest én uke etter forkynnelse av sakens avgjørelse i den enkelte instans, eller senest en uke etter saken er endelig avsluttet dersom forkynnelse er frafalt.

I saker der Medlemmet begjærer oppbud, dekkes ikke rettsgebyrer eller forskudd til dekning av boomkostninger av forsikringen.

Forsikringsdekning i voldgiftssaker er begrenset til kun advokatbistand.

Begrensningene ved bruk av advokat etter Medlemmet valg gjelder også dersom Medlemmet velger å få advokat utpekt av Selskapet etter at det er tatt rettslige skritt.

 

12. Nemndsbehandling

12.1 Selskapets klagenemnd

Dersom Medlemmet er uenig i en avgjørelse om å avslutte saksbehandlingen eller ikke forfølge kravet videre, kan vedkommende kreve at avgjørelsen overprøves av Selskapets uavhengige nemnd. Klagen fremsettes per post eller elektronisk til:

Nemnden består av tre personer, hvorav minst ett medlem skal ha juridisk kompetanse og ett medlem utnevnes av Rørentreprenørene. Nemndsbehandling skjer uten kostnad for klageren. 

Nemnden avgjør om saksbehandlingen skal fortsette for Selskapets regning eller avsluttes. Medlemmet skal orienteres om utfallet av nemndens behandling. Nemndens formann har anledning til å avvise klager som klart ikke vil føre frem. 

Dersom Medlemmet etter nemndbehandling velger å føre saken videre på egenhånd og for egen kostnad, og vinner frem med sin sak, dekkes nødvendige kostnader. Vurderingen gjøres med bakgrunn i tvistelovens regler om fastsettelse av sakskostnader. 

12.2 Annen klagenemnd

Medlemmet kan også kreve å få legge frem saken for Finansklagenemnda, jf. FAL § 20-1. Dette gjelder alle deler av forsikringsavtalen og forsikringsoppgjøret. Klagebehandling skjer uten kostnad for klageren. Klage fremsettes elektronisk via klageskjema på www.finansklagenemnda.no. Finansklagenemnda kan også kontaktes på telefon 23 13 19 60, og sekretariatet har en veiledningsplikt overfor publikum.

 

13. Personvern

HELP sin personvernerklæring finnes på www.help.no.

Alle opplysninger Selskapet mottar i forbindelse med sitt arbeid behandles fortrolig og er basert på reglene om advokaters taushetsplikt. Det vil være behov for å kommunisere opplysninger Medlemmet gir Selskapet til andre, for eksempel ved bruk av sakkyndige og annen nødvendig kommunikasjon for å ivareta Medlemmets interesser. Selskapet legger til grunn at det har Medlemmets tillatelse til å gi opplysninger som nevnt. Selskapet har rett til å opplyse om et potensielt eller eksisterende klientforhold for å forklare interessekonflikter.

 

14. Bakgrunnsrett

Lov av 16. juni 1989 nr. 69 om forsikringsavtaler, Forsikringsavtaleloven, gjelder for forsikringsavtalen.