Hopp til innhold
Min side

Svindel - Black Week

Forbrukerkjøp skjer stadig oftere på nett, og under Black Week vil de fleste nettbutikker lokke sine kunder med rabatterte priser. Dette utnyttes av svindlere, og spesielt i perioden fra Black Week frem mot julehandelen er det viktig at du er oppmerksom på risikoen for svindelforsøk.

Innhold:

Som oftest forsøker svindlerne å spille på kundens tillit til etablerte og anerkjente bedrifter. Det opprettes både falske sider hvor man aldri er i dialog med den aktuelle butikken, men også i ettertid av et legitimt kjøp vil svindelforsøk kunne skje. Nedenfor gir vi råd om hvordan du kan unngå å bli svindlet, og hva du bør gjøre hvis uhellet er ute.  

Anchor tag: 1

Avdekke falske nettsider

Du bør alltid være forsiktig ved handel på internett, og utvise sunn fornuft. Selv om det er vanlig med rabatterte priser under Black Week, bør du være oppmerksom dersom tilbudet virker for godt til å være sant. Sjekk gjerne prisen på den aktuelle varen hos konkurrerende nettbutikker, da det vil være en god indikasjon på om tilbudet er reelt.   

Ved å klikke deg videre fra annonser på eksempelvis Facebook, kan du bli videresendt til nettsider som ser helt autentiske ut. Det er da viktig at du gjør en sjekk av den aktuelle nettsiden, før du legger igjen opplysninger.  

Anchor tag: 2

Avdekke falske SMS-er og e-poster

Etter et kjøp på internett er det ikke uvanlig at du kan motta både SMS-er og e-poster hvor du bes om å følge en lenke for å fullføre bestillingen, grunnet «manglende betaling», betaling av porto/fraktkostnader, eller at du har utestående kreditt etter kjøpet.   

Felles for slike SMS-er og e-poster, er at de som regel oppgir et relativt lavt utestående beløp for å fullføre handelen. Det er ofte tale om beløp mellom 39-99 kroner. Dette gjøres bevisst fra svindlernes side for å minimere svindelofferets varsomhet forut for «betaling». Realiteten er at et betydelig høyere beløp vil bli trukket å når du følger slike lenker.  

Du bør være ytterst varsom før du klikker deg videre på slike lenker. Vår anbefaling er at du aldri deler personlige betalingsopplysninger, selv om det tilsynelatende virker å være bedrifter eller privatpersoner du i utgangspunktet har høy tillit til. 

Eksempel på falsk sms:

Spesielt ved kjøp av varer fra utlandet og/eller på kreditt, vil du kunne oppleve å få SMS-er hvor det opplyses om utestående beløp. Svindlerne spiller på svindelofrenes frykt for økt kredittgjeld og gebyrer. 

Eksempel på falsk sms:

Porto/fraktkostnader. Svindlerne utgir seg her for å være «Posten», «Helt Hjem», «FedEx», «UPS» eller en lignende logistikkbedrift, og ber om at det innbetales et beløp for at varen skal sendes.

Anchor tag: 3

Svindelen har skjedd – hva nå?

Svindlernes metoder blir stadig mer sofistikerte, og selv om du er forsiktig, vil det alltid være en risiko for å bli utsatt for svindel. Bankene har en lovregulert plikt til å ivareta sine kunders midler, og ofte vil du kunne få stanset en svindel hvis du handler raskt nok etter at uhellet er ute. Vårt råd er at du alltid kontakter banken så raskt som mulig, og sperrer kortet ditt via bankens nettsider.  

Dessverre vil ikke alltid dette være tilstrekkelig, og det kan oppleves som belastende og uoversiktlig å starte prosessen med tilbakebetaling. Via rettshjelpsdekningen i HELP Forsikring har våre kunder krav på advokatbistand i denne prosessen. Våre advokater har lang erfaring med ulike typetilfeller, og vil kunne hjelpe deg i møte med banker som ikke tilbakefører tapt beløp – enten ved dialog med banken eller ved de ordinære tvisteløsningsorganene som Finansklagenemnda og domstolene.  

Våre advokater vil også komme med skadeforebyggende råd for å forhindre et større tap. Vår anbefaling er at du kontakter HELP Forsikring så snart som mulig etter at du blir klar over at en svindel har funnet sted.  

 

Alt du må vite om svindel: Fra forebygging til hjelp