Hopp til innhold
Min side

Unngå svindel - få ekspertråd

Gjør deg kjent med de nyeste svindelmetodene og få verdifulle tips fra advokat Petter Dines Olsen om hvordan du kan forebygge svindel og hva du skal gjøre hvis det skjer.

 

Petter Dines Olsen er fagansvarlig for ID-tyveri i HELP

Han startet i HELP høsten 2021 med skriveplass i forbindelse med sin masteroppgave om beviskrav og bevisbyrde ved misbruk av BankID til inngåelse av kredittavtaler. Han har hjulpet mange LO-medlemmer som har blitt utsatt for svindel.

 

Vi leser om at svindelmetodene utvikler seg, og mange er bekymret for å bli lurt. Kan du fortelle oss om noen av svindelmetodene vi bør være oppmerksomme på?

Ja! Såkalt «phishing» har vært en kjent metode i flere år, og vi ser at metoden blir mer og mer troverdig og sofistikert. Her fisker svindlerne etter sensitiv informasjon, som passord og informasjon fra BankID, ved å sende deg falske e-poster eller tekstmeldinger, som ser ut til å være fra kjente aktører. Svindelmetoden spiller gjerne på at det må betales et mindre beløp og at betaling haster for at kravet ikke skal bli større.

Hvordan kan man sørge for å ikke bli lurt av slike henvendelser?

Få det inn som en refleks at du ikke godkjenner eller betaler for noe etter å ha fått tilsendt en lenke. Hvis du eksempelvis faktisk har bestilt en vare og du tror at henvendelsen du har mottatt faktisk er fra avsender, søk opp nettsiden til avsender selv, logg inn og gjør det du må herfra – ikke gjør det etter å ha klikket på en lenke. Vi nordmenn er også så plikttroe og ønsker ikke å ha ting «hengende over oss». Ta heller et dypt pust hvis du får en henvendelse om at noe haster å betale. Det gjør det sjelden!

Bør man være på vakt for andre svindelmetoder?

Svindlerne kan også ringe og utgi seg for å være fra banken, politiet eller Økokrim, om at det eksempelvis er forsøkt overført penger ut fra din konto, kjøpt varer eller tatt opp lån i ditt navn. Svindlerne er ofte tillitsvekkende og troverdige, med et godt språk og god kjennskap til banksystemet. Det er heller ikke uvanlig at man blir satt i kontakt med både «banken» og «politiet» over flere timer. Til slutt blir man forklart at det er nødvendig å godkjenne ved bruk av BankID for å hindre at du taper penger eller at pengene må overføres til en «sikker konto».

Hva bør man da foreta seg?

Vi vet jo at vi ikke skal oppgi informasjon fra BankID til noen – heller ikke banken eller politiet. Svindlerne kan imidlertid være så troverdige at de over tid sliter oss ut, slik at vi til slutt ikke tenker over hva vi foretar oss. Det er manipulasjon på sitt verste. Vi må forhindre at svindlerne tar oss hit. Vi bør være litt frekke og rett og slett legge på når vi blir oppringt. Ring heller opp banken din og spør om du er i ferd med å bli svindlet.

Hvis skaden først har skjedd og man har blitt svindlet, hva bør man gjøre da?

Kontakt banken din umiddelbart. Det er banken som kan sperre konto og forhindre ytterligere tap. Krev deretter at banken overfører pengene tilbake til din konto, slik at du ikke blir stående uten penger på konto. Banken skal deretter vurdere om du er ansvarlig for hele eller deler av tapet i saken. Er du uenig i bankens avgjørelse, tar du kontakt med oss og så vurderer vi hva som er korrekt juss i saken. I alle eksemplene jeg nå har fortalt om, har vi tatt krangelen med banken og fått tilbake pengene for medlemmet.

Har du noen avsluttende råd til våre lesere?

Vi er alle sårbare for svindel, men samtidig skal vi ikke gå rundt med frykt for å bruke betalingssystemer og gode løsninger på internett. Ha en sunn skepsis, stress ned når du mottar henvendelser som det «haster» å svare på, vurder og tenk over hvor henvendelsen kommer fra og hva den krever av deg, og tør å være litt «frekk» hvis du blir oppringt av noen.

Oppsummering:

Med advokatforsikring kan du få hjelp

Lovbok og advokater

Advokatforsikring

Din egen advokat når du trenger hjelp i privatlivet. Du betaler ingen timepris.

Les mer om Advokatforsikring