Hopp til innhold
Min side

Dine rettigheter når du kjøper julegaver på nett og i butikk

Julen nærmer seg, og de fleste er godt i gang med julehandelen. Vi har samlet noen praktiske forhåndsregler, både for deg som kjøper og mottar julegaver.

Høytalere på hylle i butikk

Innhold:

De fleste kjenner seg nok igjen i følelsen av å åpne en julegave som ikke helt falt i smak, en gave som ikke passet, eller å få flere like gaver. Dette er derfor også noe det kan være lurt å ha i bakhodet, når man handler julegaver.

Det er ingen lovfestet rettighet å kunne bytte julegaver. Likevel er det lang tradisjon for at butikker tilbyr ulike bytte- og returordninger på julegaver. Det er imidlertid store variasjoner fra butikk til butikk, om man kjøper i butikk eller på internett, eller om man handler gaven i utlandet.

 

Anchor tag: 1

Kjøp i butikk

De fleste butikker tilbyr deg å bytte julegaven, enkelte tilbyr også retur av varen, mot at det fremvises byttelapp. Hvor lang denne bytteretten varer eller om du har returrett, er det den enkelte butikken som bestemmer. Undersøk derfor nøye den enkelte butikkens retningslinjer nøye.

Når du kjøper julegaver anbefales det også å undersøke om man kan få en lenger bytterett, særlig dersom du vet at den du kjøper til skal være bortreist. Ellers anbefales det alltid å ta vare på kvitteringen.

 

Anchor tag: 2

Kjøp på internett

Hvis julegaven er kjøp på internett, gjelder angrerettloven. Dette betyr at du kan sende varen tilbake, å få igjen pengene. MEN, husk at det, som utgangpunkt, er en frist på 14 fra da gaven ble mottatt fra nettbutikken.

Skal du kjøpe julegaven på internett bør du på forhånd undersøke om det er en seriøs nettbutikk. Se etter om nettbutikken har forretningsadresse i Norge, organisasjonsnummer og øvrig kontaktinformasjon, dersom det er behov for å kontakte nettbutikken. Videre kan det være lurt å gjøre et søk på nettbutikken for å se andre forbrukeres erfaring med nettbutikken og produkter.

Dersom nettbutikken holder til i utlandet vil det påløpe merverdiavgift og tollbehandlingsgebyr på varer over kroner 350 inkl. frakt og forsikring.

 

Anchor tag: 3

Kjøp i utlandet

Har du kjøpt varen i utlandet kan det være vanskelig å nå frem med en klage dersom varen ikke fungerer. Du bør derfor ta noen forholdsregler som gjør det lettere å klage på varen i Norge.

Kjøper du dyrere gjenstander det erfaringsmessig kan være problemer med, for eksempel elektronikk, er det viktig å undersøke om det følger med en garanti som gir deg rett til å klage til selskapets representant i Norge hvis det oppstår et problem.

 

Anchor tag: 4

Feil eller mangler ved gaven?

Skulle det være noe galt med en gave du har mottatt, må du alltid huske å klage til selger. Klagen bør være skriftlig, det må angis hva som er feil, og hva du krever (retting, omlevering eller heving). Videre må klagen rettes mot selger innen 2 måneder etter at du avdekket feilen.

Med advokatforsikring kan du få hjelp

Lovbok og advokater

Advokatforsikring

Din egen advokat når du trenger hjelp i privatlivet. Du betaler ingen timepris.

Les mer om Advokatforsikring