Advokatforsikring
Din egen advokat når du trenger hjelp i privatlivet. Du betaler ingen timepris.
Les mer om AdvokatforsikringHer er listen over hva du bør tenke gjennom før du skaffer deg vaskehjelp. Ikke minst er det nyttig å vite hvordan du går frem for å klage, om du ikke blir fornøyd med resultatet.
I følge Statens institutt for forbruksforskning (2016) kjøper 11 prosent av nordmenn husvask.
Før du bestemmer deg for hvilket firma du skal bruke, er det lurt å innhente flere pristilbud. For å kunne sammenligne tilbudene på best mulig måte, bør du oppgi:
antall kvadratmeter
hvor mange etasjer
antall rom
Du bør også spesifisere hva som skal gjøres i boligen, og hvor ofte.
Ved å engasjere noen til å gjøre en fast husvask, gir du et firma tilgang til din private bolig. Det er derfor viktig å undersøke om det firmaet du vurderer er seriøst. For å få greie på dette kan du sjekke opplysningene om firmaet i Brønnøysundregisteret. Det kan også være lurt å gjøre et internettsøk for å se om andre har hatt erfaringer med vaskefirmaet og vurdert dem.
For å sikre deg mot at arbeidet er svart, er det noen forholdsregler du bør ta.
Kontroller at vaskefirmaet er registrert i merverdiavgiftregisteret.
Inngå skriftlig kontrakt.
Få faktura – det skal fremgå av fakturaen at det fakturerte beløpet inkluderer merverdiavgift.
Betal fakturaen via nettbank.
Det er alltid lurt å ha en skriftlig kontrakt. Da står du som forbruker sterkere i en eventuell klagesak. Avtalen bør inneholde de viktigste momentene dere er enige om slik som
pris
når/hvor ofte skal det vaskes
hva som skal vaskes
hvordan renholderne skal komme seg inn i boligen
Om du ikke er fornøyd med resultatet av husvasken, at vaskebyrået har brutt avtalen, eller noe har blitt borte eller skadet, må du sende en skriftlig klage til vaskebyrået, så snart som mulig. Klagen kan sendes via brev eller epost. Du bør sette en svarfrist i klagen, for eksempel på 14 dager.
Dersom du ikke får svar, eller du ikke oppnår enighet med vaskefirmaet, kan saken klages inn til Forbrukerrådet.