Hopp til innhold
Min side

Klage på bilkjøp:

Klager og rettigheter:

Klage på håndverker:

Kjøp på nett:

Anchor tag: 1

Bilselgeren vil reparere feil – hva kan jeg kreve?

Når en vare har en mangel i lovens forstand, utløses en rekke rettigheter for kjøperen. Kjøperen kan blant annet kreve utbedring, omlevering, prisavslag og heving på nærmere vilkår.

Les saken her

Anchor tag: 2

Skader på bilen etter bilvask?

Mange legger turen innom bensinstasjonen for å vaske bilen. For å sørge for et godt resultat og hindre skader er det lurt å ta noen forholdsregler.

Les saken her

Anchor tag: 3

Hvordan unngå konflikt med bilverkstedet?

Nylig fikk vi inn en sak vi synes er et godt eksempel på hva som er uakseptabel service fra et bilverksted og hva du ikke trenger å finne deg i som kunde. Personlig bruk av en bil på verksted uten godkjenning av bilens eier er verken vanlig rutine eller akseptabelt.

Les saken her

Anchor tag: 4

Kjøperen skader eller stjeler bilen under prøvekjøring

Hvis en potensiell kjøper stikker av med bilen under prøvekjøring, kan du risikere å stå uten forsikringsdekning. Årsaken er at dette defineres som underslag, ikke tyveri.

Les saken her

Anchor tag: 5

Kjøp av bil med pant

Ved kjøp av bruktbil er det viktig å undersøke om det er panteheftelser på bilen. Det vil si om selger har gjeld som kreditor har sikret med pant i bilen.

Les saken her

Anchor tag: 6

Må bilselger informere om tidligere kollisjonsskade?

Det kan være vanskelig for både kjøper og selger å vite om, og i tilfelle hvordan, man skal informere om kollisjonsskade. Her gir vi noen tips som kan hjelpe deg i å vurdere om det er gitt riktig informasjon eller ikke.

Les saken her

Anchor tag: 7

Kjøpe bruktbil? Her er noen gode råd

En del bruktbilkjøp ender i konflikt fordi kjøper og selger er uenige om hva som ble fortalt om bilen før kjøpet.

Les saken her

Anchor tag: 8

Misfornøyd med et kjøp? Klag til selgeren

Hvis det du kjøper ikke er som avtalt, kan selger holdes ansvarlig. Du kan blant annet kreve retting eller omlevering, prisavslag, erstatning eller heving av avtalen.

Les saken her

Anchor tag: 9

Når varen ikke virker

Det kan være vanskelig for forbrukere å klage på kjøleskap, tv eller vaskemaskin som ikke fungerer. Husk at du ikke skal behøve å forholde deg til andre enn den du har kjøpt varen av. Hvordan selger, leverandør, importør eller andre gjør opp seg i mellom, er en intern prosess som kunden skal slippe å involvere seg i.

Les saken her

Anchor tag: 10

Har jeg angrerett?

Mange tar kontakt og lurer på om de har angrerett i forbindelse med en kjøpsavtale som de angrer på.

Les saken her

Anchor tag: 11

Hvem kan du klage til?

Det finnes en rekke klagenemnder du kan henvende deg til hvis du er misfornøyd med varen eller tjenesten du har kjøpt. Her følger en oversikt over hvem du kan kontakte, og hvordan du går frem.

Les saken her

Anchor tag: 12

Hva innebærer det å heve et kjøp?

Det skal noe til før man som kjøper har rett til å heve et kjøp i medhold av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Spørsmålet er hva man som kjøper egentlig krever når man ønsker å heve et kjøp.

Les saken her

Anchor tag: 13

Hvilke rettigheter gir tilgodelapp og gavekort?

Som regel setter butikkene selv betingelsene for bruk av gavekort og tilgodelapper. Men for at betingelsene skal gjelde, kreves det at kunden ble gjort oppmerksom på vilkårene før eller ved utstedelsen av tilgodelappen eller gavekortet.

Les saken her

Anchor tag: 14

Mistet tilgodelappen?

De fleste av oss mister en tilgodelapp eller flere i løpet av livet. Det er ikke sikkert at beløpet er tapt av den grunn.

Les saken her

Anchor tag: 15

Hva har du krav på hvis flyet ditt er forsinket eller innstilt?

Hvis flyet ditt er vesentlig forsinket, innstilt eller overbooket har du krav på en fast erstatning. Noen flyselskaper er flinkere til å informere om rettighetene dine enn andre.

Les saken her

Anchor tag: 16

Når barna tømmer kontoen på nettspill

Det er ubehagelig å oppdage at bankkontoen er blitt tappet. Og det er ingen stor trøst at det er sønnen eller datteren i huset som står bak, med mors eller fars bankkortopplysninger. Hva gjør man da?

Les saken her

Anchor tag: 17

Krev spesifisert regning av håndverkeren

Håndverkertjenesteloven har regler for hvordan prisen skal fastsettes og hvordan regningen skal se ut. Som forbruker kan du kreve at håndverkeren sender spesifisert regning.

Les saken her

Anchor tag: 18

Håndverkertjenester: Dine rettigheter ved forsinkelse

Ikke sjelden kontaktes vi av forbrukere som opplever at håndverkeren ikke overholder de avtalte fristene. Forbrukeren er kanskje på åttende uken uten et velfungerende bad. Oppussingen ble lovet å ta fire uker. Hvilke rettigheter har man da?

Les saken her

Anchor tag: 19

Bindende prisoverslag eller uforpliktende prisantydning?

Det er mye å tenke på når man skal pusse opp. De fleste ber om pristilbud, men ved mer komplekse oppdrag kan det være vanskelig for håndverkeren å gi noen fastpris. En løsning kan da være å innhente prisoverslag. Da er det viktig at partene avtaler skriftlig om dette er et bindende prisoverslag eller en uforpliktende prisantydning.

Les saken her

Anchor tag: 20

Bruker du kontrakt når du skal pusse opp?

Det er litt delte meninger her om det er vanlig eller ikke å skrive kontrakt med håndverkeren i forbindelse med oppussing. Noen mener det er en selvfølge at ”alle” bruker kontrakt.

Les saken her

Anchor tag: 21

Mer svindel med digitale abonnement

Flere og flere mottar jevnlig e-post med oppfordring om å oppdatere personopplysninger og betalingsinformasjon. Mange av henvendelsene er forsøk på svindel og øker muligheten for id-tyveri.

Les saken her