Klage på bilkjøp:
Klager og rettigheter:
Klage på håndverker:
Kjøp på nett:
Bilselgeren vil reparere feil – hva kan jeg kreve?
Når en vare har en mangel i lovens forstand, utløses en rekke rettigheter for kjøperen. Kjøperen kan blant annet kreve utbedring, omlevering, prisavslag og heving på nærmere vilkår.
Anchor tag: 2Skader på bilen etter bilvask?
Mange legger turen innom bensinstasjonen for å vaske bilen. For å sørge for et godt resultat og hindre skader er det lurt å ta noen forholdsregler.
Anchor tag: 3Hvordan unngå konflikt med bilverkstedet?
Nylig fikk vi inn en sak vi synes er et godt eksempel på hva som er uakseptabel service fra et bilverksted og hva du ikke trenger å finne deg i som kunde. Personlig bruk av en bil på verksted uten godkjenning av bilens eier er verken vanlig rutine eller akseptabelt.
Anchor tag: 4Kjøperen skader eller stjeler bilen under prøvekjøring
Hvis en potensiell kjøper stikker av med bilen under prøvekjøring, kan du risikere å stå uten forsikringsdekning. Årsaken er at dette defineres som underslag, ikke tyveri.
Anchor tag: 5Kjøp av bil med pant
Ved kjøp av bruktbil er det viktig å undersøke om det er panteheftelser på bilen. Det vil si om selger har gjeld som kreditor har sikret med pant i bilen.
Anchor tag: 6Må bilselger informere om tidligere kollisjonsskade?
Det kan være vanskelig for både kjøper og selger å vite om, og i tilfelle hvordan, man skal informere om kollisjonsskade. Her gir vi noen tips som kan hjelpe deg i å vurdere om det er gitt riktig informasjon eller ikke.
Anchor tag: 7Kjøpe bruktbil? Her er noen gode råd
En del bruktbilkjøp ender i konflikt fordi kjøper og selger er uenige om hva som ble fortalt om bilen før kjøpet.
Misfornøyd med et kjøp? Klag til selgeren
Hvis det du kjøper ikke er som avtalt, kan selger holdes ansvarlig. Du kan blant annet kreve retting eller omlevering, prisavslag, erstatning eller heving av avtalen.
Anchor tag: 9Når varen ikke virker
Det kan være vanskelig for forbrukere å klage på kjøleskap, tv eller vaskemaskin som ikke fungerer. Husk at du ikke skal behøve å forholde deg til andre enn den du har kjøpt varen av. Hvordan selger, leverandør, importør eller andre gjør opp seg i mellom, er en intern prosess som kunden skal slippe å involvere seg i.
Anchor tag: 10Har jeg angrerett?
Mange tar kontakt og lurer på om de har angrerett i forbindelse med en kjøpsavtale som de angrer på.
Anchor tag: 11Hvem kan du klage til?
Det finnes en rekke klagenemnder du kan henvende deg til hvis du er misfornøyd med varen eller tjenesten du har kjøpt. Her følger en oversikt over hvem du kan kontakte, og hvordan du går frem.
Anchor tag: 12Hva innebærer det å heve et kjøp?
Det skal noe til før man som kjøper har rett til å heve et kjøp i medhold av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Spørsmålet er hva man som kjøper egentlig krever når man ønsker å heve et kjøp.
Anchor tag: 13Hvilke rettigheter gir tilgodelapp og gavekort?
Som regel setter butikkene selv betingelsene for bruk av gavekort og tilgodelapper. Men for at betingelsene skal gjelde, kreves det at kunden ble gjort oppmerksom på vilkårene før eller ved utstedelsen av tilgodelappen eller gavekortet.
Anchor tag: 14Mistet tilgodelappen?
De fleste av oss mister en tilgodelapp eller flere i løpet av livet. Det er ikke sikkert at beløpet er tapt av den grunn.
Anchor tag: 15Hva har du krav på hvis flyet ditt er forsinket eller innstilt?
Hvis flyet ditt er vesentlig forsinket, innstilt eller overbooket har du krav på en fast erstatning. Noen flyselskaper er flinkere til å informere om rettighetene dine enn andre.
Anchor tag: 16Når barna tømmer kontoen på nettspill
Det er ubehagelig å oppdage at bankkontoen er blitt tappet. Og det er ingen stor trøst at det er sønnen eller datteren i huset som står bak, med mors eller fars bankkortopplysninger. Hva gjør man da?
Krev spesifisert regning av håndverkeren
Håndverkertjenesteloven har regler for hvordan prisen skal fastsettes og hvordan regningen skal se ut. Som forbruker kan du kreve at håndverkeren sender spesifisert regning.
Anchor tag: 18Håndverkertjenester: Dine rettigheter ved forsinkelse
Ikke sjelden kontaktes vi av forbrukere som opplever at håndverkeren ikke overholder de avtalte fristene. Forbrukeren er kanskje på åttende uken uten et velfungerende bad. Oppussingen ble lovet å ta fire uker. Hvilke rettigheter har man da?
Anchor tag: 19Bindende prisoverslag eller uforpliktende prisantydning?
Det er mye å tenke på når man skal pusse opp. De fleste ber om pristilbud, men ved mer komplekse oppdrag kan det være vanskelig for håndverkeren å gi noen fastpris. En løsning kan da være å innhente prisoverslag. Da er det viktig at partene avtaler skriftlig om dette er et bindende prisoverslag eller en uforpliktende prisantydning.
Anchor tag: 20Bruker du kontrakt når du skal pusse opp?
Det er litt delte meninger her om det er vanlig eller ikke å skrive kontrakt med håndverkeren i forbindelse med oppussing. Noen mener det er en selvfølge at ”alle” bruker kontrakt.
Mer svindel med digitale abonnement
Flere og flere mottar jevnlig e-post med oppfordring om å oppdatere personopplysninger og betalingsinformasjon. Mange av henvendelsene er forsøk på svindel og øker muligheten for id-tyveri.